The Pedagogical Work Thought as Praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v0i00.10769

Keywords:

Práxis., Prática pedagógica, Trabalho docente

Abstract

This text aims to present a differentiation between praxis and pedagogical practice, in the dimension of educational work. Both terms are used as equivalent in the educational context, which denotes ignorance of their real meanings and meaning implications. To this end, the article aims to reflect on the Conception of Adolpho Sanchez Vásquez as to the philosophy of praxis, as well as the concepts of educational and pedagogical practice, in correlation with teaching work, in an attempt to present definitions, differentiations, similarities and indissociability. The text therefore proposes an interlocution with the considerations on teaching work, outlining it, from the perspective of pedagogical praxis, understanding that this is an educational action that is expected for a dialogical and emancipatory education. The theoretical basis of the approaches carried out, regarding emancipatory education, is based on Freiriana pedagogy, especially in the work “Pedagogia do Oprimido”. The reflection attributes visibility to the concepts of praxis and practice, collaborating for the discussions that outline the perspective of pedagogical work as a transformative, reflective, liberating and predominantly dialogical social activity.

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Author Biographies

  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

    Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2013). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2009), na Área: Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte. Especialista em Psicopedagogia pela UCB (2005). Graduada em Letras, pela Fundação de Ensino Superior do Vale do Sapucaí (1997). Professora Ajunto A, classe A, do Departamento e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: história da literatura didática brasileira, cultura material escolar, leitura, livro, leitor, alfabetização e práticas de leitura. Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita (NELLE) e do Grupo de Pesquisa Linguagem, Leitura e Cultura Escrita, da Universidade Federal de Lavras. Atuou como Coordenadora do curso de Pedagogia, da Universidade Federal de Lavras (2014-2018). Atuou no editorial da Revista Devir Educação, da Universidade Federal de Lavras (2016-2019). Membro da Associação de Leitura do Brasil (ALB), desde 2008, da Associação Brasileira de Alfabetização (ABAlf), desde 2014, Membro da Rede de Pesquisadores sobre Leitura Literária, Arte Narrativa e Contação de Histórias.

  • Iduméa de Souza Fernandes Ramos, Prefeitura Municipal de Heliodora (Minas Gerais)

    Mestre em Educação. Atualmente trabalha na Prefeitura Municipal de Heliodora (Minas Gerais).

Published

2023-03-15

How to Cite

The Pedagogical Work Thought as Praxis. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 944–959, 2023. DOI: 10.5335/rep.v0i00.10769. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/10769. Acesso em: 15 oct. 2025.