Reading teaching for human development: the place of BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.10852

Keywords:

Reading. Teaching, Competence Ability. BNCC.

Abstract

 

This article presents results the research was configured as a documentary research in which we sought to gather, analyze and discuss the information published in the document, approved in December 2018.Through this study, we sought to understand how it manifests itself, along the BNCC, the concept of teaching reading in initial and final series. The study of reading is claimed as a meaning-making activity, which, according to Kleiman (2008), provides that the reader is an active subject, who ceases to be only the recipient of knowledge and becomes a (re) creator of meaning. Moreover, it is a cognitive process of meaning making for a text in which the reader uses various cognitive strategies based on prior knowledge and interactions, therefore, it is an interactive conception of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carina Andrade de Freitas, Unesc

    Graduada em Letras – Inglês, Especialização em Língua e Literatura com Ênfase nos Gêneros dos Discursos, Mestra em Educação na linha de Pesquisa Educação, Linguagem e Memória. Atuou como professora na Universidade do Extremo Sul Catarinense e na Instituição SENAI – Criciúma. Atuou como assessora pedagógica dos cursos Técnicos na UNESC (Universidade do Extremo Sul Catarinense), Coordenadora Pedagógica do Colégio Unesc no período de 2018 a 2019. Foi diretora da Educação Infantil do CEI AFASC Urda Joana Joaquim de 2020 a 2021. Atualmente é Orientadora Pedagógica da Educação Profissional e da Superior da Instituição SENAI - Criciúma.

  • Angela Cristina Di Palma Back, PPGE/UNESC

    Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Linguística pela UFSC e graduada em Letras (Licenciatura) pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Professora do Mestrado em Educação (PPGE) e do Curso de Letras da UNESC. Pesquisadora associada e líder do Grupo de Pesquisa CNPq-LITTERA. 

Published

2022-11-25

How to Cite

Reading teaching for human development: the place of BNCC. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 675–700, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i2.10852. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/10852. Acesso em: 15 oct. 2025.