Judicialization practices in school daily life: crossings between school and guardianship council

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i3.11023

Keywords:

Judicialization. School. Guardianship Council. Michel Foucault.

Abstract

This paper aims to discuss the process of judicialization of school life, in contemporary times, based on the analysis of practices and discourses produced in the context of crossings between school and guardianship council. Although the guardianship council is a non-jurisdictional body, its judicializing practices, based on penal logic, produce effects on school life. Under the methodological guidance of research-intervention, inspired by the cartography method, it is explored the relationship between school and guardianship council in São Gonçalo (RJ), taking into account the results of semi-structured interviews with counsellors. Finally, Foucault's contributions are an important theorethical foundation for the attempt to verify a process of capillarization of legal knowledge-power in the school space, which generates new modes of regulation and control.

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Author Biographies

  • Ingrid de Faria Gomes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

    Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), bolsista Capes. Mestra em Educação pela Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP), tendo sido bolsista Capes. Bacharela e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal Fluminense (UFF), tendo cursado um semestre acadêmico na Faculdade de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP/Portugal). Integrante do Grupo de Estudos sobre Diversidade, Educação e Controvérsias (Diversias) na PUC-Rio. Temas de produção e interesse, principalmente: judicialização da educação; relações escola e conselho tutelar; conservadorismo e educação; ensino de Sociologia. | E-mail: ingridfgomes@gmail.com (Texto informado pelo autor)

  • Luiz Fernando Conde Sangenis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

    Doutor em Educação pela UFF, Professor Associado da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ, Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais - FFP/UERJ, Coordenador do Grupo de Pesquisa SERAPHICUS.

  • Pâmela Suélli da Motta Esteves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

    Doutora em Ciências Humanas e Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RJ, Mestre em Ciências Jurídicas e Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito da Universidade Federal Fluminense - PPGSD - UFF-RJ e Mestre em Ciência Política pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal Fluminense. Coordenadora do GEVES - Grupo de Estudos Sobre Violência Escolar. Realizou parte da pesquisa de mestrado em Sociologia Jurídica na Universidade de Cape Town (África do Sul) em 2009. Atua principalmente nas seguintes áreas: Educação para os Direitos Humanos , Violência Escolar, Concepções de justiça na escola, Judicialização da Escola, Sociologia Jurídica, Sociologia da Educação, Teorias do reconhecimento e Educação e Psicanálise. Professora adjunta do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação,  Comunicação em Periferias Urbanas - PPGECC - UERJ/FEB.

Published

2023-03-15

How to Cite

Judicialization practices in school daily life: crossings between school and guardianship council. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 817–832, 2023. DOI: 10.5335/rep.v29i3.11023. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11023. Acesso em: 15 oct. 2025.