Characterization of emotional self-regulation and affective states in postgraduate students stricto sensu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i2.11262

Keywords:

Emotional management. Academic context; Postgraduates. Cognitive Social Theory.

Abstract

Emotional and affective aspects can directly influence the courses of action adopted by individuals, as well as inferring in various areas of life, whether social or academic. This research aims to evaluate the perception of postgraduate students about emotional self-regulation and its affective states in the academic context. For this, the study was characterized as an empirical research, with 58 postgraduate students - masters and doctorate - from two programs of the Federal University of Pará. Appropriating a quantitative approach, the research used statistical analysis. descriptive. The results showed that, despite the demands and tasks required in graduate school, students are able to manage their emotions, mood swings, without losing perception of determination, animation and interest in the training process in question. Participants also reported that they use strategies such as “engaging in pleasurable activities” to maintain joy and modify negative emotional states - in the case of sadness and anger - that attempt to directly affect subjects' academic performance. Further research on the subject is suggested, which can follow the students' training process in order to understand the emotional management and the implications of academic performance.

 

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Author Biographies

  • Jamille Gabriela Cunha da Silva, Universidade Federal do Pará

    Mestre em educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFPA). Licenciada em Pedagogia na Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria Social Cognitiva; Autoeficácia Docente; Autorregulação; Autorregulação emocional; Redes Sociais Pessoais; Ansiedade; Pós-graduandos; Formação de Professores; Educação Básica; Educação Infantil. 

  • Luciana Amaral Garcia, Universidade Federal do Pará

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (2013), graduação em Tecnologia em Saneamento Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (2010) e mestrado em Formação de Professores, Teorias e Práticas Docentes pela Universidade Federal do Pará (2019). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: outeiro, análise de conteúdo, educação infantil, professores e violence

  • Maély Ferreira Holanda Ramos, Universidade Federal do Pará

    Doutora em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Psicologia (UFPA - 2015). Realizou pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Psicologia (UFPA). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA - 2010). Atualmente é professora Adjunta da UFPA, vice-coordenadora do Programa de Pós-graduação em Segurança Pública (PPGSP -UFPA) e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED- UFPA). Orienta em nível de Mestrado e Doutorado. Coordena o Núcleo de Estudos Aplicados ao Comportamento (NEAC). Foi Vice-diretora da Faculdade de Educação do Instituto de Ciências da Educação (UFPA / 2017 - 2019) Desenvolve pesquisas relacionadas as seguintes temáticas: Teoria Social Cognitiva; crenças individuais e coletivas de eficácia; satisfação no trabalho; satisfação com a vida; autorregulação; redes sociais e semânticas, adoecimento (estresse, burnout, ansiedade), desengajamento moral e violência escolar.

Published

2022-04-19

How to Cite

Characterization of emotional self-regulation and affective states in postgraduate students stricto sensu. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 791–815, 2022. DOI: 10.5335/rep.v28i2.11262. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11262. Acesso em: 15 oct. 2025.