Contributions to childhood culture’s geodesy: playing at 0° end 41° latitude

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v27i2.11436

Keywords:

Rights of the Child. Childhood Cultures. Pranks.

Abstract

A photographic exhibition about São Tomé and Príncipe children’s play (latitude 0°) and the play of children from Portugal (latitude 41°) is the motto to reflect on the promotion of the Universal Right to play and the full cultural and social participation of children, expressed in Article 31 (number 1 and 2) of the 1989 Convention on the Rights of the Child, respectively. Analysing children’s play it was possible to recognize the places from which children see the world and give meaning to their surroundings. That is, the mapping of time, place, and the way in which are intersect the adult and the child’s world and constituted childhood’s cultures. Proclaiming, respecting and promoting children’s universal right to play, this article suggests, only makes sense if all these efforts are based on the idea of locating children’s play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlene Barra, Centro de Recursos para a Cooperação e Desenvolvimento do IE-UMinho e no Centro de Investigação em Estudos da Criança da UMinho

    Doutora em Estudos da Criança pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho, é colaboradora no Centro de Recursos para a Cooperação e Desenvolvimento do IE-UMinho e no Centro de Investigação em Estudos da Criança da UMinho. Trabalhou em diversos projetos internacionais, tal como a reestruturação do Programa Educativo Nacional da Guiné-Bissau e a implementação do primeiro curso de Educação de Infância na Universidade Pública de Timor-Leste. Consultora na UNICEF de São Tomé e Príncipe entre 2016 e 2018, foi responsável pelo desenho e implementação do Programa de Educação Parental (MEAS-DPSS), alargado a todo o país em 2020.

  • Manuela Sampaio Pinto, Coordenadora no Instituto Superior de CieÌ‚ncias Educativas do Douro, Penafiel, Portugal.

    Doutora em Estudos da Criança. Educadora de InfaÌ‚ncia e Coordenadora do Departamento de Educação Pré-escolar e Coordenadora da EMAEI (Educação Inclusiva) no Agrupamento de Escolas Amadeo de Souza Cardoso, Amarante, Portugal. Professora Coordenadora no Instituto Superior de CieÌ‚ncias Educativas do Douro, Penafiel, Portugal.

Published

2020-07-28

How to Cite

Contributions to childhood culture’s geodesy: playing at 0° end 41° latitude. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 459–480, 2020. DOI: 10.5335/rep.v27i2.11436. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11436. Acesso em: 16 oct. 2025.