Pedagogy of threat: an analysis of communicative patterns of socialization in Jair Bolsonaro’s WhatsApp support groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i1.11465

Keywords:

WhatsApp; socialization; alt-right; Jair Bolsonaro. Resumen El

Abstract

The aim of this work is to analyze aspects of socialization in WhatsApp public groups that support brazilian president Jair Bolsonaro. The focus is on the recurrent communicative patterns in this space. Considering textual and visual messages, animations, memes and videos published in pro-Bolsonaro digital communities, we point to the existence of a “pedagogy of threat”, with centralized communicative flow, absence of debates and no space for contradictory opinions. The content analysis indicates intense circulation of messages based on three main communicative strategies: 2- friend-enemy binomial; 2- appeal to emotion; 3- misinformation strategies. It is argued that the virtual platform on screen is configured as an ideological medium in the sense proposed by Thompson (1995), that of meaning in the service of power. By emulating a state of constant threat, the Bolsonarist WhatsApp aims to gather, alert and summon militancy to defend the president in the face of dangers and intimidation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Pelegrini Ratier, Faculdade Cásper Líbero

    Professor assistente do curso de jornalismo da Faculdade Cásper Líbero (FCL-SP). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (FE-USP), com participação no Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior, fomentado pela CAPES, na Université Lumière Lyon 2. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Práticas de Socialização Contemporâneas (GPS-FEUSP) e do Grupo Comunicação e Sociedade do Espetáculo (FCL). Colunista de educação no UOL, coordenador do blog Entendendo Bolsonaro (UOL) e cofundador do curso online Vaza, Falsiane contra notícias falsas. Integrante do Conselho de Ética do Sindicato dos Jornalistas Profissionais no Estado de São Paulo (SJSP). Anteriormente, trabalhou nas seguintes publicações: Nova Escola (2008-2018), Superinteressante (2007-2008), Mundo Estranho (2003-2007) e Galileu (1998-2000). Atuou como professor no Colégio Stockler (2001-2003) e Projeto Redigir (1999-2004), em que foi um dos fundadores. Possui experiência nas áreas de Comunicação, com ênfase em jornalismo (jornalismo impresso e digital, jornalismo de educação, desinformação e fake news) e Educação, com ênfase em Sociologia da Educação e em educação midiática.

Published

2021-09-16

How to Cite

Pedagogy of threat: an analysis of communicative patterns of socialization in Jair Bolsonaro’s WhatsApp support groups. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 166–191, 2021. DOI: 10.5335/rep.v28i1.11465. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11465. Acesso em: 16 oct. 2025.