The education as socialization in Émile Durkheim

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i1.11520

Keywords:

Education, Socialization, Émile Durkheim

Abstract

This article aims to present the importance of the education subject in the work of the French Sociologist Émile Durkheim. At first, it is intended to show in which way the author, based on a science of education, sees the educational phenomenon as essential for both the maintenance of the social environment and the formation of individuals as members of society. Therefore, according to Durkheim, the educational process has the role of transmitting the sociocultural legacy of certain contexts, resulting in a socialization role that allows the creation of what he calls the social being. Finally, it will be demonstrated how education dialogues directly with the issue of morality and its constitutive elements and how the Durkheimian writings about the subject are a starting point for thinking about current issues and problems about educational processes of our times, such as the theme of diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rhuany Andressa Raphaelli Soares, IFRS

    Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Atua na área de teoria sociológica e sociologia da educação a partir de estudos durkheimianos e bourdieusianos.

  • Raquel Andrade Weiss, UFRGS

    Bacharel em Ciências Sociais, Mestre em Sociologia e Doutora em Filosofia pela Universidade de São Paulo. Desde o ano de 2001 dedica-se a pesquisa a obra de Émile Durkheim, tendo escrito diversos artigos sobre o tema. Atualmente é professora associada do Departamento de Sociologia e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Junto com Rafael Benthien coordena o Centro Brasileiro de Estudos Durkheimianos e dirige a coleção "Biblioteca Durkheimiana", publicada pela EdUSP. Atua na área de teoria sociológica, sociologia da moral e, mais recentemente, tem pesquisado a relação entre Sociologia e Psicanálise.

Published

2021-09-16

How to Cite

The education as socialization in Émile Durkheim. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 13–33, 2021. DOI: 10.5335/rep.v28i1.11520. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11520. Acesso em: 16 oct. 2025.