Practises of self care in the social isolation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i3.11784

Keywords:

self care, social isolation, aesthetics of existence

Abstract

This article aims to reflect on the contribution of self-care to the reframing of teaching practice in the current panorama of social isolation caused by the coronavirus pandemic. We will bring some notions about the self-care practices of the Hellenistic and Roman period of the 1st and 2nd century’s d. C, to reflect on the social isolation and to explain how these practices can contribute to the subjects' health of themselves at the moment when biopolitics acts on teaching staff as if they were machines, to expand their skills and  extort their strength. To reflect on the aesthetics of existence and self-care as a way of giving ethical outlines to existence in a beautiful way, we used Foucault (2011; 2018), Veiga-Neto (2003; 2016), Hadot (2004), Gallo (2008; 2013), Pagni (2011; 2012), among others. Self-practices can contribute to better deal with the pandemic situation, since only with self-care can we take care of the other, by providing better physical and mental conditions to face an adverse context in which the new educational methodologies they were suddenly inserted into the lives of teachers who had to reinvent themselves in the contemporary crisis scenario.

Keywords: self care; social isolation; aesthetics of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernanda Antônia Barbosa da Mota, Universidade Federal do Piaui

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia (2000), Mestrado em Educação (2007) e Doutorado em Educação (2013) pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é professora efetiva da Universidade Federal do Piauí. Atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Prática Pedagógica, Formação Humana, Filosofia da Educação e Infância, Educação e Filosofia, Filosofia Francesa Contemporânea (Deleuze e Foucault), Filosofia da Diferença, Estética da existência, Subjetivação e Práticas de si.

  • Heraldo Aparecido Silva, Universidade Federal do Piaui

    Professor Associado na Universidade Federal do Piauí (UFPI), vinculado ao Departamento de Fundamentos da Educação - DEFE/CCE e ao Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFIL/CCHL (UFPI). Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Temas de pesquisa: filosofia da educação; filosofia prática; história da filosofia; pragmatismo; neopragmatismo; filosofia contemporânea, filosofia e literatura; histórias em quadrinhos; cultura pop; desenhos animados; documentários; seriados; filmes; experiência e cultura (Walter Benjamin); subjetivação e práticas de si (Michel Foucault); linhas de segmentaridade e literatura menor (Gilles Deleuze e Félix Guattari); narrativa e redescrição (Richard Rorty); desleitura e literatura sapiencial (Harold Bloom); arte do romance, estética, cultura e existência (Milan Kundera); Richard Shusterman (somaestética e cultura pop).

Published

2022-07-04

How to Cite

Practises of self care in the social isolation. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 3, p. 1087–1103, 2022. DOI: 10.5335/rep.v28i3.11784. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11784. Acesso em: 16 oct. 2025.