Contributions from the pedagogy of the oppressed to integral preventive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v27i3.12377

Keywords:

Humanization. Paulo Freire. Prevention. Social transformation.

Abstract

This article aims to emphasize the contributions of Pedagogia do Oprimido (1979, 1987) to Integral Preventive Education in childhood and adolescence. This article is a qualitative and theoretical research, using bibliographic study as methodology. In the social and educational context, in defense of na problematizing education based on awareness, collaboration and participation, Paulo Freire motivates discussions about transformative education, linking it to possibilities of action and dialogue, which builds and reconstructs the subject, because by expressing himself if through the word, the individual creates / recreates the world. It is in this process that emancipation takes place collectively, as education is intrinsically linked to social transformation. Therefore, it is believed that thinking from this perspective increases the concrete chance of a better educational reality, implying an ethical order with social justice, in favor of minimizing violence in the school environment through preventive actions that value humanization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Araci Asinelli-Luz, Universidade Federal do Paraná

    Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professora associada 4 junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná. Atua na formação inicial e continuada de professores. Membro do PRONEA e da Comissão Nacional do PNLD pela SBPC e ex-secretária regional da SBPC no Paraná.

  • Michelle Popenga Geraim Monteiro, Universidade Estadual do Paraná, campus Curitiba I, Escola de Música e Belas Artes do Paraná, cursos de Licenciatura em Música e Artes Visuais e na Prefeitura Municipal de Curitiba

    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná, mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Atuou como professora colaboradora na Universidade Estadual do Paraná, campus Curitiba I, Escola de Música e Belas Artes do Paraná, cursos de Licenciatura em Música e Artes Visuais e na Prefeitura Municipal de Curitiba.

  • Tatiane Delurdes de Lima-Berton, Prefeitura Municipal de Campo Largo

    Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Paraná; Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Atuou na Prefeitura Municipal de Campo Largo como Educadora Social com crianças, adolescentes, jovens, adultos e idosos no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos.

Published

2021-03-16

How to Cite

Contributions from the pedagogy of the oppressed to integral preventive education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 27, n. 3, 2021. DOI: 10.5335/rep.v27i3.12377. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/12377. Acesso em: 15 oct. 2025.