Positive actions: an analysis of admission and permanence of IFSul balancing students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v27i3.12384

Keywords:

Education. Academic Achievement. Racial Balancing Admission. Attendance. Positive Policies.

Abstract

This study originated in a dissertation that analyzed racial balancing through the high school technical program integrated modality admission at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas Campus, and the racial balancing student general Picture regarding positive action policies of attendance and academic achievement. For such, case study methodology and the analysis of categories referring to the receipt or not of benefits offered by the institution were used with both qualitative (theoretical references studies on the subject) and quantitative (systemic data analysis) approaches. As for data collection, bibliographic research and systemic data extraction were used, as well as a questionnaire was applied to the universe of students who joined the institution in 2014/1. At the end, it was concluded that racial balancing can promote a "pseudo" social mobility, and that joining the institution through this system does not necessarily guarantee attendance or academic achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcia Helena Sauaia Guimarães Rostas, Professora no colégio Claretiano, Rio Claro-SP e na rede estadual de Educação do estado de São Paulo

    Graduada em Pedagogia pela universidade Federal do Maranhão; especialista em magistério superior pelo Centro Universitário do Maranhão; Mestre em Economia pela universidade Federal e de Pernambuco; Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Unesp - Araraquara. Professora no programa de pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

  • Maria Cecília Isaacsson, Instituto Federal Sul-rio-grandense: Pelotas/RS

    Graduada em Direito pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel); Licenciada em Formação Docente para a Educação Básica - Letras pela Faculdade Educacional da Lapa; Especialista em Direito Civil e Processual Civil pela Faculdade Anhanguera Pelotas; Mestre em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul); Doutoranda em Educação e Tecnologia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul) 

  • Rafael Montoito, Professor no programa de pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

    Graduado em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas; Mestre em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Unesp - Bauru.  Professor no programa de pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense.

Published

2021-03-16

How to Cite

Positive actions: an analysis of admission and permanence of IFSul balancing students. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 808–833, 2021. DOI: 10.5335/rep.v27i3.12384. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/12384. Acesso em: 15 oct. 2025.