The meanings of intention and disposition to learn in meaningful learning theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13265

Keywords:

learning set; learning mechanism; learning theory.

Abstract

The meaningful learning concept, polysemic in the educative and investigative context, was created for a theory that explains its process, occurrence, and facilitation conditions. Intention and disposition (to learn) are different instants of learning but are also commonly used as synonyms on papers in Portuguese which uses the theory as a theoretical framework. The goal of this essay is to present reflections about the meanings of these concepts on Ausubel’s original work, published in 2000 and, its translation to Portuguese, in 2003. The original text analysis reveals translation inconsistencies for these essential concepts that explain the learning process, particularly the meaningful learning set. These inconsistencies may be contributed to a superficial understanding of its meanings. We propose the use of expression “learning set com significado” due to its complexity and lack of a direct equivalence to its meaning in Portuguese. Finally, we suggest more attention to these concepts and more research on this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rachel Belmont, FIOCRUZ

    Doutora em Ciências pela Fiocruz. Graduada em Educação Física. Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Biociências e Saúde da Fiocruz e na Universidade Estadual de Maringá. Integrante do Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde (LEAS -IOC/Fiocruz), do Grupo de Estudo e Pesquisa em Aprendizagem Significativa (GEAS - IOC/Fiocruz) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE - UEM).

  • Karla Maria Castello Branco da Cunha, Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro

    Mestre em Ciências pela Fiocruz. Graduada em Ciências Biológicas. Docente aposentada do Estado do Rio de Janeiro. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Aprendizagem Significativa (GEAS/IOC-Fiocruz).

  • Evelyse dos Santos Lemos, Fiocruz

    Doutora em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha. Graduada em Ciências Biológicas. Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino em Biociências e Saúde da Fiocruz. Integrante do Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde (LEAS) e líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Aprendizagem Significativa (GEAS) do IOC-Fiocruz.

Published

2022-11-25

How to Cite

The meanings of intention and disposition to learn in meaningful learning theory. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 469–483, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i2.13265. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13265. Acesso em: 16 oct. 2025.