Trends for Previous Organizers with a view to Meaningful Learning in Mathematical Demonstrations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13269

Keywords:

Meaningful Learning; Previous Organizers; Trends in Math Education; Action research.

Abstract

From the perspective of Ausubel's Theory of Meaningful Learning, for Meaningful Learning to take place, new knowledge must be related to previous concepts specific to the learner's cognitive structure, in a non-arbitrary and non-literal way. With regard to mathematical demonstrations, the occurrence of three types of meaningful learning is necessary: ​​representational, conceptual and propositional. One way to promote meaningful learning, when the student does not have the necessary prior knowledge, is the use of Previous Organizers, which work as “cognitive bridges” between what he already knows and what he needs to know for new learning. This research aims to present and investigate teaching strategies for mathematical demonstrations, which can favor the significant learning of academics in the Licentiate Degree in Mathematics. In this way, a proposal of Previous Organizers in the teaching of mathematical demonstrations was elaborated and implemented, anchored in the trends in Mathematics Education: the History of Mathematics, the Handling of Concrete Material and the Solving of Problems. The implementation of the proposed Previous Organizer, through and action reserarch, has shown satisfactory results with regard to evidence of significant learning in mathematical demonstrations, favoring the professional qualification of academics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Cecília Pereira Santarosa, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

    Docente lotada no Departamento de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) desde 1996. Possui Graduação em Matemática Licenciatura e Mestrado em Física pela mesma Instituição. É Doutora em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e co-líder do Grupo de Pesquisas em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática (GPEACIM). Professora e orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde (PPGECQVS) ambos com sede na UFSM. Seus estudos e pesquisas enfatizam a Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) no âmibito do Ensino de Ciências e de Matemática e referenciais teóricos, metodológicos e epistamológicos compatíveis com a TAS, em ambas áreas.

  • Vaneza de Carli Tibulo, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

    Doutora em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora do Departamento de Matemática da UFSM e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF) da UFSM.

Published

2022-11-25

How to Cite

Trends for Previous Organizers with a view to Meaningful Learning in Mathematical Demonstrations. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 535–555, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i2.13269. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13269. Acesso em: 15 oct. 2025.