Slippages in modes of exclusion and the emergence of capacitism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i1.13442

Keywords:

Ableism; secretion; real production

Abstract

This essay discusses the construction of the abnormality/normality categories from which segregationist practices are constituted and validated. For this analysis, we used Michel Foucault's theoretical framework in dialogue with the short story O alienista by Machado de Assis. Such concepts are intertwined with the history of madness and special education. Classification practices are understood as a way of indicating who can or cannot circulate socially. In this context, ableism is evidenced as a prejudice against people with disabilities, being produced from the comparison with bodies considered capable of meeting the current modes of capitalist production. This social construction of disability is taken for granted, and is present in the school context through the exclusion of students with disabilities, sent to segregated spaces. Michel Foucault points to the social structures that are reiterated by slipping in modes and forms, making it necessary to create gaps in these discourses, so that the production of difference can emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Neusa Hickel, UFRGS

    Psicóloga (PUCRS, 1971), Psicopedagoga e Didata (EPSIBA, 1998), Psicodramatista em Psicopedagogia (EPSIBA, 2000), Mestre e Doutora em Psicologia Social e Institucional (UFRGS 2001; 2015). Aposentada da docência regular e coordenação de Cursos em Pós-graduação (SEC/RGS; UNIRITTER); das funções de Assessora Técnica - em Educação (SMED/POA) e em Saúde (SMS/POA). Docente convidada em Educação e Saúde (UFRGS, UNIFRA, URI/RS, UNOCHAPECÓ/SC, CESF/RS, UNISC/RS, CNEC/RS, UPF/RS), coordena grupos de estudos e didático-terapêuticos em Psicopedagogia e em Filosofia contemporânea articulados à movimentos culturais. Cogestora do Movimento Falando em Alicia. Publicações e pesquisas em Psicopedagogia e Psicologia Social, traduções de obras de Alicia Fernandez (1998, 2001, 2012).

  • Juliana Silveira Mörschbächer, Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre

    Mestra em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduada em Pedagogia educação especial,  psicopedagoga clínica, especialista em educação inclusiva. Integrante do UIVO - Criação, arte e vida da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) Professora da Rede Municipal de Porto Alegre. 

Published

2022-09-29

How to Cite

Slippages in modes of exclusion and the emergence of capacitism. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 15–42, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i1.13442. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13442. Acesso em: 15 oct. 2025.