The image in the development of psychic abilities in Lev Vygotsky's theory, influenced by Wundt, Köhler, Koffka and Wertheimer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i3.13504

Keywords:

Cognition. Learning. Knowledge. Sign. Image.

Abstract

This article reinforces the importance of the processes of mental development and the acquisition of psychic abilities of each individual, highlighting the presence of signs in the apprehension of human knowledge in all phases of development. It is demonstrated from Vygotsky's conceptions that knowledge occurs through personal interactions and interrelationships of individuals with their peers and with the environment from which they share their individual and group experiences that generate psychic and behavioral changes.

Vygotsky defends that the use of instruments broadens the range of activities on which the higher psychological functions produce transformations in the subjects. The influences of Wundt (1902) and of the gestalt psychologists, Köhler (1938a, 1938b), Koffka (1922, 1935), and Wertheimer (1938a, 1938b) on the theory proposed by Vygotsky stand out. The objective of this work is to highlight the contributions received from other theoretical currents to the construction of Vygotsky's theory, highlighting the image as an essential element in the construction of knowledge. The methodology uses a qualitative, exploratory, and bibliographic approach. It was concluded that the work of this theorist is based on the image as an essential element in the apprehension of knowledge, because there is evidence of the presence and use of signs in people's daily lives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria do Socorro Batista de Jesus Cruz, Secretaria da Educação da Bahia

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento – PPGDC. Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) em parceria com (IFBA/UNEB/UEFS/SENAI/LNCC).   

    Mestre em Desenho, Cultura e Interatividade pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Especialista em Metodologia do Ensino do Desenho (UEFS), Especialista em Formação Continuada em Mídias na Educação pela Universidade do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente das redes municipal e estadual na cidade de Feira de Santana, atuando no Ensino Fundamental e Ensino Médio.

  • Eudaldo Francisco dos Santos Filho, Universidade do Estadual da Bahia

    Doutor em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Prof. coordenador do LBI - Laboratório de Biometria e Imagem, e Professor de Desenvolvimento de Projetos I, II, III, IV no Curso de Desenho Industrial e TCC I e II no curso de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento - PPGDC pela Universidade do Estado da Bahia. Grupo de Pesquisa: Laboratório Multidisciplinar de Biometria e Imagem.

  • Maria Raidalva Nery Barreto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - (IFBA)

    Possui Doutorado em Educação e Contemporaneidade pela UNEB (2017), com estágio doutoral pela Universidade de São Paulo (USP); Mestre em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional pela UNEB (2009); Mestre em Ciência da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidade e Tecnologia (2004); Graduada em Pedagogia (UNEB/1984). Docente da Licenciatura de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFBA) e do Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (UFBA/IFBA/UNEB/UEFS/SENAI).

Published

2023-03-15

How to Cite

The image in the development of psychic abilities in Lev Vygotsky’s theory, influenced by Wundt, Köhler, Koffka and Wertheimer. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 855–875, 2023. DOI: 10.5335/rep.v29i3.13504. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13504. Acesso em: 15 oct. 2025.