Teaching work of pedagogues in teaching degrees at a Federal Institute: in between and professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i3.13643

Keywords:

Pedagogy, Teacher Professionalization, Discursive Textual Analysis

Abstract

The Federal Institutes of Professional, Technical and Technological Education (FIs) seek to offer 20% of their vacancies for initial teacher training, in compliance with Law n. 11,892/2008. In this challenge, common issues exist to other educational institutions. In this text, we seek to understand some of those related to teaching work and the professional constitution of teachers, more specifically in the area of Pedagogy. Situated in the field of qualitative research, the study is guided by the premises of Textual Discursive Analysis (TDA). From this perspective, phenomenological and hermeneutically understandings of Pedagogy and the professional performance of professors in this area are described and analysed, developed by individuals who have a direct relationship with this locus: Pedagogy professors, course coordinators and subjects in becoming-professor, the students of the 7th and 8th semesters. Amidst the processes of unitarization, categorization and construction of the metatext, the coexistence of elements in a broad context is identified, within the scope of "common experiences" in initial teacher education and teaching in undergraduate courses, as well as elements of nature more specifically, unique to the teaching work in an FI: the former, constitutive of professional teacher development; the second, in between the teaching work in an IF.

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Author Biographies

  • Cátia Keske, Instituto Federal Farroupilha

    Aluna do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Doutorado em Educação nas Ciências, na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Mestrado em Educação nas Ciências - Unijuí, bolsista CAPES (2011). Especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - UFRGS (2010). Graduação em Pedagogia - Unijuí (2006). Docente da Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal Farroupilha - Campus Panambi. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nas áreas de Formação de Professores, Constituição e Trabalho Docente, Gestão Educacional, Educação Profissional e Educação de Jovens e Adultos. 

  • Maria Cristina Pansera-de-Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981) e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEBIO). Coordenadora do Grupo Interdepartamental de Pesquisa sobre Educação em Ciências (GIPEC-UNIJUI). Editora gerente da Revista Contexto & Educação. Faz parte da REDLAECIN. 

Published

2023-03-15

How to Cite

Teaching work of pedagogues in teaching degrees at a Federal Institute: in between and professional development. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 876–900, 2023. DOI: 10.5335/rep.v29i3.13643. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13643. Acesso em: 16 oct. 2025.