The The juridification of life and education in the home in question

Authors

  • Carolline Septimio UFPA Author
  • Marcio de Souza Pessoa Universidade do Estado do Pará Author

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i3.13901

Keywords:

Homeschooling. Education. Juridification of life. Freedom

Abstract

Knowing that the discourse in favor of parents' practice of educating children in a domestic environment gains strength in the Brazilian educational context, this article aims to analyze the issues immanent to the theme of homeschooling as a public educational policy. The study is marked by an analysis of the Brazilian reality, decomposing both a social critique and an investigation of the premises and conditions of education in the country. Methodologically, the text is guided by qualitative analysis carried out due to bibliographic research on homeschooling and schooling themes, with emphasis on the analysis of the historical evolution made by Honneth (2009; 2015; 2001) in relation to the concept of freedom, as well as in the analysis about the modern pathologies resulting from the adoption of a misunderstanding about this concept. It comes to the conclusion that the practice of homeschooling does not correspond to the desires of today's society because it is a policy that isolates the child and accentuates the country's social inequalities, insofar as it generates a deficit in recognition among equals.

 

Keywords: Homeschooling. Education. Juridification of life. Freedom

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Author Biographies

  • Carolline Septimio, UFPA

    Professora Adjunta na Faculdade de Educação na Universidade Federal do Pará- (UFPA). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA- 2007), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) na linha Currículo, Epistemologia e História da Universidade Federal do Pará (UFPA- 2012) e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- (PPGE-2019) na linha Educação, Comunicação e Tecnologia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC- 2015). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Formação de Professores (INCLUDERE/UFPA). Discute temáticas que abordam currículo, acessibilidade, educação inclusiva, formação de professores, saberes docentes, didática e práticas escolares.

  • Marcio de Souza Pessoa, Universidade do Estado do Pará

    Procurador da Universidade do Estado do Pará/UEPA. Mestre em Direito pelo Centro Universitário do Estado do Pará/CESUPA. Especialista em Direito Público pelo Instituto Processus/DF. Membro do Grupo de Estudos de processo e direitos fundamentais/CESUPA. Coordenador do Grupo de Estudos em Direito Processual da Fibra Centro Universitário e Professor de Direito Processual Civil da Fibra Centro Universitário.

Published

2023-03-15

How to Cite

The The juridification of life and education in the home in question. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 833–854, 2023. DOI: 10.5335/rep.v29i3.13901. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13901. Acesso em: 16 oct. 2025.