Emergency Remote Teaching in Brazil: theoretical reflections in the light of Pierre Bourdieu's theory of habitus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i3.14155

Keywords:

emergency remote teaching, habitus, Bourdieu, teaching learning

Abstract

Among the many impacts of the global pandemic of COVID-19 in the years 2020 and 2021, those referring to the suspension of academic calendars at the most different levels of training stand out. In Brazilian universities, Emergency Remote Teaching was adopted as a possibility of permanence of teaching activities during social isolation. In this context, the general objective of the article is to identify, in the light of Pierre Bourdieu's theory of habitus, the impact that the implementation of Emergency Remote Teaching had on the teaching-learning process in undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG). The main assumption is that Bourdieu's theory is relevant to analyze educational dynamics, however, at least in the aforementioned institutional context, this teaching modality has also conditioned teaching-learning processes that reveal the need to improve understanding the relationship between school success, habitus and educational institutions, especially from realities that were not considered by this author. From a methodological point of view, the article is based on an exploratory approach, as well as on the application of empirical methods such as bibliographic and documentary review and participant observation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hans Carrillo Guach, Universidade Federal de Goiás

    Possui graduação em Sociologia pela Universidade de Havana, Cuba (2008). É Mestre em Sociologia pela Universidade de Havana, Cuba (2012) e Doutor em Ciências Sociais com ênfase em Estudos Comparados sobre as Américas, pelo Departamento de Estudos Latino-americanos (ELA) da Universidade de Brasília (UnB), Brasil (2017). Realizou estágio pós-doutoral na Escola de Altos Estudos Desigualdades Globais e Justiça Social (PPG-FD/UnB e CAPES PrInt), promovida pelo Colégio Latino-americano de Estudos Mundiais/FLACSO-Brasil. Atualmente é Professor Adjunto vinculado ao Departamento de Sociologia da Faculdade de Ciências Sociais (FCS), da Universidade Federal de Goiás (UFG), Brasil, onde coordena vários projetos de pesquisa. Também atúa como Experto/País no projeto "Varieties of Democracy" (V-Dem), do Department of Political Science, University of Gothenburg, Suécia e participa em outros projetos de pesquisa com foco na América Latina. Seus temas de pesquisa estão principalmente associados às áreas de: Sociologia política e do poder (com ênfase em processos subnacionais de Democratização e Autocratização); Estudos comparados sobre realidades políticas em América Latina; Teoria sociológica contemporânea (principal foco em Sociologia figuracional ou processual de Norbert Elias) e Sociologia da religião (estudo sobre religiões de matriz africana).

  • Andréa Vettorassi, Universidade Federal de Goiás (UFG)

    Possui bacharelado e mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professora adjunta, orientadora e pesquisadora da Faculdade de Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Goiás (UFG). É coordenadora de pesquisa da Cátedra Sergio Vieira de Mello e colaboradora do Núcleo de Estudos Sobre Trabalho (NEST), ambos da UFG. Foi bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia das Migrações e Sociologia do Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: migrações, memória, cultura, sociabilidade, direitos humanos, identidade, representações sociais e relações de trabalho.

Published

2023-03-15

How to Cite

Emergency Remote Teaching in Brazil: theoretical reflections in the light of Pierre Bourdieu’s theory of habitus. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 921–943, 2023. DOI: 10.5335/rep.v29i3.14155. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14155. Acesso em: 16 oct. 2025.