Integrated High School as a Counter-Hegemonic Alternative to Neoliberal Educational Policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14244

Keywords:

Curricular flexibilization; Human integral education; Integrated High School; Professional and Technological Education.

Abstract

This article aims to problematize neoliberal educational policies, presenting the concept of Integrated High School (EMI) as a counter-hegemonic alternative, especially in the scope of Professional and Technological Education (EPT). This is a research with a qualitative approach and of a bibliographical and documental nature, in which academic-scientific productions and legislation linked to the axes: "High School Reform, BNCC and EPT" and "Integrated High School as an alternative to neoliberal educational policies". To support this work, the research was based on contributions from authors such as: Acácia Kuenzer, Celso Ferreti, Gaudêncio Frigotto, Jaqueline Moll, José Francisco Puello-Socarrás, José Paulo Netto, Marilena Chauí, Marise Ramos, Ricardo Antunes, Roberto Leher, between others. The main results point to the last stage of basic education as a territory of disputes, marked by the hegemony of instrumental, utilitarian and productivist rationality, which strengthens dualism in Brazilian Education. As final remarks, the EMI represents an alternative to neoliberal educational policies, which tend to favor private political and economic interests, aligned with the precepts of flexible capital accumulation, to the detriment of integral human formation and the emancipation of the working class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Raquel Caetano, IFSUL -Instituto Federal Sul Riograndense

    Possui graduação e licenciatura em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar pelo Centro Universitário FEEVALE (1988) e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul(2013)na linha de Gestão e Politicas Educacionais.Pesquisa as relações entre o público e o privado na educação, gestão educacional e escolar e formação de professores na educação básica e profissional.Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRGS. Docente na educação básica, graduação e pós-graduação lato e stricto senso. Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Gestão Educacional, Escolar, Politicas Publicas e Formação de Professores.Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, atua no Campus Sapucaia do Sul e no Mestrado ProfEPT no pólo Campus Charqueadas.

  • Nei Fonseca, IFSUL -Instituto Federal Sul Riograndense

    Prof. Dr. Nei Fonseca
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul

    Pelotas/Brasil
    Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT/IFSul
    Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica-GEPEPT
    Orcid id: https://orcid.org/0000-0001-8915-427
    E-mail: neijunior@ifsul.edu.br

  • Lais Basso, Universidade Federal de Pelotas – UFPel

    Profa. Dr. Laís Basso
    Universidade Federal de Pelotas – UFPel
    Núcleo de Processos Seletivos da UFPel

    Pelotas/Brasil
    Orcid id: https://orcid.org/0000-0003-4926-603X
    E-mail: laisbassoufpel@gmail.com

     

Published

2023-04-20

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Integrated High School as a Counter-Hegemonic Alternative to Neoliberal Educational Policies. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14244, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14244. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14244. Acesso em: 16 oct. 2025.