Law nº 13.415/2017 and the comprehensions of teachers at High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14281

Keywords:

Law nº 13.415/2017, High School, Educational reform

Abstract

High School education has been the subject of numerous discussions in the 21st century, which culminated in a legally instituted reform in 2017, which has not yet been sufficiently understood by society, nor by the teachers who are central characters in its execution. It aims to understand how Law nº 13.415 / 2017 is understood by the teachers of the High School. Through the research of a qualitative approach, of the type of case study, the methodology of the Oral History was used to collect the teachers' narratives, which were interpreted through content analysis. In the results, three categories emerged: knowledge about Law nº 13.415/2017, comprehension about the reform of High School and teacher appreciation. It is argued that teachers had previous knowledge about the Law and that most considered it impositive and with many negative aspects: impoverishing the curriculum, overlapping areas of knowledge, devaluing teachers, making the precarious working conditions invisible, disregarding youthful desires and reality of the student worker, favoring the needs of the productive market to the detriment of critical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

    Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora chefa da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Bolsiata produtividade CNPq.

  • Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

    Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará-UECE (2017). Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades da Universidade Estadual do Ceará (PEMO/UECE). Tem experiência em Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas públicas de juventudes, juventudes, história oral e memória. 

Published

2023-06-05

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Law nº 13.415/2017 and the comprehensions of teachers at High School. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14281, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14281. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14281. Acesso em: 16 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)