Signs of metacognitive learning in a graduate course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14807

Keywords:

Metacognition, Metacognitive experience, Metacognitive ability, Metacognitive Knowledge

Abstract

This article presents an analysis of the evidence of the perception of metacognitive learning, by graduate students in Science Teaching and Mathematics Education, seeking to highlight connections present in the narratives presented by these students when answering a self-assessment questionnaire at the end of a course discipline with the domains of metacognition presented in previous research. The questionnaire consisted of 24 questions, constructed with the purpose of elucidating the evidence of the students' perception of metacognitive learning and organized to provide conditions for reflection in the learning process. It can be stated from the analyzed responses that the domains of metacognition, as well as metacognitive skills, were evidenced and complement each other through metacognitive reflection, allowing the metacognitive experience to trigger metacognitive skills and thus reorganize metacognitive knowledge, which interacts with the metacognitive experience influencing and provoking manifestations in a constant reflective flow of learning and self-knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nancy Nazareth Gatzke Corrêa, SEED - Secretaria de Estado da Educação do Paraná

    Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2021) Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2017) Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional (2012) Graduada em Ciências com Habilitação em Física pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2000).

  • Caio Juvanelli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

    Mestre e Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2023) Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Paraná (2020).

  • Hemilyn da Silva Meneguete, Universidade Estadual de Londrina - UEL

    Mestre e Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2023) Especialista em Educação a Distância com ênfase na Formação de Tutores pela Faculdade Unina (2020) Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Unina (2020) Especialista em Transtorno do Espectro Autista (TEA) e Transtornos Globais do Desenvolvimento pela Faculdade Unina (2020) Graduada em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson (2020) Graduada em Pedagogia pela Faculdade Catuaí (2014).

Published

2023-06-12

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Signs of metacognitive learning in a graduate course. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14807, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14807. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14807. Acesso em: 16 oct. 2025.