Conceptualization of Function Mathematics Content

understandings of undergraduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14866

Keywords:

situações de aprendizagem; rupturas e crenças conceituais; filiações conceituais.

Abstract

In this article, the importance of the perception of ruptures, affiliations and conceptual beliefs in the conceptualization of specific knowledge by the future mathematics teacher will be presented, through the understandings, of a group of undergraduates, about the implications of this process, comprising the following question: How can undergraduates progress in the conceptualization development process during initial training? To this end, the category of analysis study of specific knowledge was organized in the light of the Theory of Semiotic Representation Registers and the Theory of Conceptual Fields. The conclusions indicate that the conceptualization of the specific content is essential for the future teacher, making it necessary, in this process, to identify and face elements such as conceptual ruptures, affiliations and possible beliefs about the concepts, which can be obtained from learning situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ramone Tramontini, IFRS e UNIJUI

    Graduated in Mathematics (Degree) from the University of Passo Fundo - UPF (2003) and Master in Mathematical Modeling from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - UNIJUI (2007). She is currently an EBTT Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Ibirubá and a doctoral student of the Course in Science Education at the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - UNIJUÍ.

  • Cátia Maria Nehring, Unijuí

    Possui graduação em Ciências: Licenciatura Plena Habilitação Matemática e Licenciatura Plena Habilitação Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Atualmente é professora Adjunto 3 da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Professora do Programa em Educação nas Ciências - Mestrado e Doutorado da UNIJUÍ. Foi Coordenadora de Curso, Membro de Núcleo Docente Estruturante do Curso de Licenciatura em Matemática, Vice-Reitora de Graduação da UNIJUÍ. Atual Reitora da UNIJUÍ - Gestão 2017/2019 e Gestão 2019/2023.Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente com os seguintes temas: educação matemática, formação inicial e continuada, ensino aprendizagem e ensino superior. Foi avaliadora ad doc do SINAES/INEP/MEC de 2009 a 2017, de cursos de matemática e institucional. Líder do Grupo de Pesquisa - GEEM - Grupo Estudos em Educação Matemática - 1996.

Published

2023-08-22

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Conceptualization of Function Mathematics Content: understandings of undergraduates. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14866, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14866. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14866. Acesso em: 16 oct. 2025.