Interdisciplinary Practices in the Classroom

Connections between Initial Training and Teaching at School

Authors

  • Andreia Cristina Rodrigues Trevisan Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus Sinop Author
  • Andréia Dalcin Universidade Federal do Rio Grande do Sul Author http://orcid.org/0000-0003-2488-8801

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14962

Keywords:

Interdisciplinarity, Basic education, Pedagogical practice, Teaching

Abstract

This study sought to understand how interdisciplinarity has been experienced in classroom practices by science and mathematics teachers, trained in an interdisciplinary perspective and graduates of the Licentiate Degree in Natural Sciences and Mathematics at the Federal University of Mato Grosso, University Campus of Sinop. Thus, for the development of this research, narrative interviews were carried out with graduates of that course. The analysis process was based on the procedures of Discursive Textual Analysis (DTA). The following categories emerged from the analysis: 1) interdisciplinarity as an integration of isolated contents; 2) interdisciplinarity as collective work based on a project; 3) interdisciplinarity by integrating content into themes; and 4) interdisciplinarity by historicity. From the data obtained, it can be observed, in the teachers' narratives, that there is a diversity of practices developed in the classroom that mobilize different interdisciplinary perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andreia Cristina Rodrigues Trevisan, Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus Sinop

    Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática- REAMEC (2018). Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2005), especialização em Ensino de Matemática pela mesma instituição (2007) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2013). Atualmente é professora Adjunto IV com dedicação exclusiva da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Câmpus Universitário de Sinop/MT, lotada no Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, atuando também como professora e orientadora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM), na linha de pesquisa Ensino de Matemática.

  • Andréia Dalcin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2002) em Educação área de Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas; graduação em Licenciatura em Ciências: Habilitação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (1996). Desenvolve pesquisas nos campos da História da Educação Matemática e Formação de Professores. Atualmente atua como professora Associada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - FACED/ Departamento de Ensino e Currículo. Atua como docente e pesquisadora permanente no Programa de Pós Graduação em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística e como colaboradora no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática ? PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática ? 

Published

2023-10-07

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Interdisciplinary Practices in the Classroom: Connections between Initial Training and Teaching at School. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14962, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14962. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14962. Acesso em: 16 oct. 2025.