Teaching Mathematics in Multifunctional Resource Rooms from the perspective of Meaningful Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15454

Keywords:

Mathematics Education; Inclusive education; Meaningful Learning.

Abstract

The present study aims to identify and interpret the contributions of the Meaningful Learning theory to the teaching of Mathematics in Multifunctional Resource Rooms (MRS). To this end, a set of ten dissertations are analyzed that address the limits, gaps and difficulties of teaching Mathematics. The path of this analysis covered the history of inclusion and its regulations and the understanding of the proposal and implementation of GRS in basic education. Striking characteristics are discussed in the analysis of the dissertations, which indicate difficulties experienced by teachers, such as lack of time and specific training to work with included students. We conclude that the construction of an inclusive and quality Mathematics teaching requires a pedagogical practice that allows breaking with mechanical and repetitive learning and that considers the student's previous cognitive structures, for which meaningful learning represents an important possibility.

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Author Biographies

  • Josiane Cotrin Pierasso do Nascimento, UFPR/Setor Palotina

    Licenciada em Ciências Exatas pela Universidade - Matemática Federal do Paraná (2020) e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ed. em Ciências, Ed. Matemática e Tecnologias da Universidade Federal do Paraná - Setor Palotina (2023). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEM) criado em 2020 com linhas de pesquisa em Educação Matemática, Educação Não Formal, Formação de Professores de Matemática, Modelagem Matemática e História da Matemática.

  • Denis Rogério Sanches Alves, UFPR/Setor Palotina

    Licenciado em Matemática (UNIPAR, 2000), Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2010), Doutor em Recursos Pesqueiros e Engenharia de Pesca pela Unioeste/Toledo (2019). Pós Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual de Londrina (2023). Atualmente é Professor do Departamento de Engenharia e Exatas na Universidade Federal do Paraná setor Palotina. Atua na área de Educação Matemática e Matemática Aplicada, principalmente em disciplinas de Cálculo e Estatística. Professor permanente do Programa de
    Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) na linha de pesquisa L2: Abordagens metodológicas na educação em Ciências e
    na educação Matemática. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEM) criado em 2020 com linhas de pesquisa em Educação Matemática, Educação Não Formal, Formação de Professores de Matemática, Modelagem Matemática e História da Matemática. Participante do EDUCIM - Grupo de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática (UEL/CNPq) vinculado ao Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual de Londrina.

  • Raquel Angela Speck, UFPR/Setor Palotina

    Doutora em Educação (Políticas e Gestão em Educação) pela Universidade Estadual de Maringá (2018). Mestre em Educação (Políticas Públicas) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010). Atualmente é professora na Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Setor Palotina, onde responde pelas disciplinas de Políticas Educacionais, Fundamentos da Educação, História da Educação, Legislação e Diretrizes Educacionais e Gestão Escolar, nos cursos de Licenciatura em Ciências Exatas, Licenciatura em Computação e Licenciatura em Ciências Biológicas. Membro do grupo de pesquisa CNPQ: Tecnologias Digitais na educação: formação, desenvolvimento e inovação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Políticas Educacionais e Infância (GEPPEIN) e da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG).

Published

2024-07-07

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Teaching Mathematics in Multifunctional Resource Rooms from the perspective of Meaningful Learning. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15454, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15454. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15454. Acesso em: 15 oct. 2025.