The popular as a formative choice

contributions of Cultural Studies to education in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15758

Keywords:

cultural studies, technology, digital culture, education, popular culture

Abstract

This paper aims to outline the possibilities of articulation between Cultural Studies and the academic debate on education in digital culture. To this end, it is characterized as an essay-type bibliographical study that focuses on the search for potential theoretical and conceptual contributions, among which the notion of popular culture, cultural pedagogies and challenges to research and knowledge production stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gilson Cruz Junior, Universidade Federal do Oeste do Pará

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016), possui licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2009) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Atualmente é professor adjunto do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará (ICED/UFOPA). É membro do comitê científico do grupo de trabalho temático "Comunicação e Mídia" do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Tem experiência nas áreas da Educação e Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar, Formação Docente e Currículo, e Tecnologias Educacionais.Também atua com as seguintes temáticas: Formação profissional; Identidades e subjetividades docentes; Práticas de ensino; Interfaces entre Cultura Lúdica e Cultura Digital; Mídia-Educação (Física); Culturas Juvenis; Tecnologias de informação e comunicação em contextos educativos formais e não-formais. Foi bolsista do Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES) com estágio de Doutoramento realizado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra - Portugal. Atualmente, é membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará (PPGE/UFOPA, integrante do Laboratório e Observatório da Mídia Esportiva (LABOMIDIA/UFSC), do grupo de pesquisa EDUMIDIA/UFSC, além de líder do Laboratório Interdisciplinar de Estudos em Cultura, Comunicação e Educação (LINCCE/ICED/UFOPA).

Published

2024-11-04

Issue

Section

Dossiê - Inovação, tecnologia e formação

How to Cite

The popular as a formative choice: contributions of Cultural Studies to education in the digital age. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15758, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15758. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15758. Acesso em: 15 oct. 2025.