Representation of teachers in the bilingual education for deaf people

a discursive analysis of a educational manual orientations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15938

Keywords:

Bilingual education for deaf people, Textbook, dialogical analysis of discourses

Abstract

The aim of this study is to investigate the representations of the teacher of bilingual education for the deaf expressed in the guidelines section of the teacher's book Portuguese for deaf children: reading and writing in everyday life, by Silva and Guimarães. The interpretative and qualitative study of this textbook is based on the Bakhtin Circle's dialogical perspective of language and establishes dialogues with works that discuss issues related to bilingual education for the deaf. The results of the discursive analysis undertaken point to a set of representations that outline a profile of a teaching professional who is well-informed about the latest developments in language studies and the field of bilingual education, as well as the guidelines of specific legislation. These results give rise to discussions and reflections on the relationship between textbooks and deaf education from a bilingual perspective, as well as on teacher training in the context of teaching Portuguese as a second language for deaf people.

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Author Biographies

  • Edcarlos Paz de Lucena, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

    Mestrando em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (PPGE/UERN), no Campus Avançado de Pau dos Ferros. É Graduado em Letras/Libras pela Universidade Federal da Paraíba e especialista em Libras pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP). É Tradutor Intérprete de Libras efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB).

  • Joseilda Alves de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Condado, PB

    Doutora em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, ambos da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professora de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Ensino das cidades de Condado e Malta, PB.

  • Nara Karolina de Oliveira Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

    Doutoranda e mestra em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UERN). Graduada em Letras Português pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus Avançado de Pau dos Ferros. Membro do Grupo do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar (GITED). 

  • José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

    Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES). Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL). Líder do Grupo do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar (GITED). 

Published

2024-09-10

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Representation of teachers in the bilingual education for deaf people: a discursive analysis of a educational manual orientations. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15938, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15938. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15938. Acesso em: 15 oct. 2025.