An education for democracy

Testimonial Literature in the teaching of History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16029

Keywords:

Testimonial Literature, History Education, Democracy

Abstract

The teaching of the humanities is a constant target of attacks that question its usefulness and practical value. These attacks disregard the fact that the school space and teaching itself should not serve only as spaces for technical learning, with the training of labor to meet the demands of capital. Both formal education and teaching should be focused on the integral formation of the subjects. And this implies forming complete citizens and educating them for Democracy. In this article, we will give an overview of the attacks on the teaching of humanities, followed by a discussion on the importance of the humanities for the consolidation of Democracy. Then, possibilities of intersection between Testimony Literature and History Teaching will be discussed, from the perspective of the concept of Great Time proposed by Bakhtin, for an integral formation of students and for the strengthening of democratic values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Letícia Queiroz De Carvalho, Instituto Federal do Espírito Santo

    Doutora em Educação e Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal do Espírito Santo. Docente efetiva do Instituto Federal do Espírito Santo, atuando nas licenciaturas de Letras Português (EAD e presencial) e nos Mestrados Profissionais em Letras - Profletras e Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades. Pesquisa a área de Literatura e Educação, Formação Docente, Estudos Bakhtinianos e Pedagogia Social.

  • Luiz de Souza Porto Coêlho, Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo

    Mestrando em Ensino de Humanidades no Ifes – Vitória, na linha de formação de professores. Graduado em Filosofia pela Faculdade Católica Salesiana do Espírito Santo (2012) e em História pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Atualmente é professor de História na Secretaria de Estado de Educação do Espírito Santo e na Secretaria Municipal de Educação de Vila Velha - ES. Áreas de interesse: teoria e metodologia do Ensino de História; totalitarismo; autoritarismo; Segunda Guerra Mundial; Literatura de Testemunho; cotidiano, cultura e sexualidade.

Published

2024-10-06

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

An education for democracy: Testimonial Literature in the teaching of History. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16029, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16029. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16029. Acesso em: 16 oct. 2025.