Postgraduate Teaching Internship and the Education of Teachers of Portuguese as a Foreign Language

Considerations on a Pedagogical Praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16113

Keywords:

Portuguese as a foreign language, Teaching internship, Teacher training

Abstract

This article presents the report and reflections of a praxeological nature from a supervised teaching internship experience carried out in 2023, with a group of teachers in training on the Portuguese as a Foreign Language (PLE) course at the Institute of Letters at the Federal University of Bahia (UFBA). The objective of this text is, therefore, to provide the public with the opportunity to learn about the planning and implementation of an undergraduate course offered within a teacher education course and, at the same time, to present the way in which practice and theory were articulated as an attitude of pedagogical praxis (FREIRE, 1974), considered necessary for a sensitive and reflective education (BORDA, 1985 and 2015) of (post)graduate teachers. The main issue addressed by this objective is the lack of reflection on teacher training in the field of Portuguese as a Foreign Language (PFL), whether at the undergraduate or graduate level, as well as the relatively low level of discussion about the effects of planning and supervised teaching in higher education. Thus, the article delves into discussions about the relationship between theory and pedagogical practice, as well as the connection between training in the field of sensitivity/awareness and conceptual reflection. For this reason, we have divided the text into initial considerations, the presentation of the course, the teaching internship in graduate studies and its planning, followed by a praxiological discussion of some key points that stood out throughout the course, and final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jessica do Rosário Bandeira, UFBA

    Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (2021). Doutoranda em Língua e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia.

  • Milan Puh, UFBA

    Graduado em História pela Universidade de São Paulo (2019). Pós-doutorado pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (2018). Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2017), orientado pelo prof.dr Valdir Heitor Barzotto. Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (2012), com o mesmo orientador. Graduado em Antropologia e Língua e Literatura Portuguesa - Universidade de Zagreb (2008). Atualmente, é docente do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia, na área de Português Língua Segunda/Estrangeira. Desde 2023 coordenador acadêmico do Programa de Proficiência em Português como Língua Estrangeira para Estudantes e Servidores da UFBA. Entre 2019 e 2023 foi docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, atuando nas disciplinas de Metodologia de Ensino de Alemão, Latim, Grego e Línguas Orientais. Entre 2021 e 2023 foi coordenador do projeto de pesquisa "Estado da Arte do Ensino de Línguas Orientais: documentos oficiais, materiais didáticos e produção acadêmica". Coordenou o projeto de pesquisa "História da Croácia e dos imigrantes croatas no Brasil" entre 2015 e 2019, organizando quatro publicações. Trabalha com assuntos ligados a História, Línguas, Culturas e Educação em diferentes contextos latino-americanos, africanos e europeus, com enfoque especial em comunidades imigrantes tanto no Brasil como no exterior.

Published

2024-12-10

Issue

Section

Dossiê - O lugar da pesquisa no exercício da docência

How to Cite

Postgraduate Teaching Internship and the Education of Teachers of Portuguese as a Foreign Language: Considerations on a Pedagogical Praxis. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16113, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16113. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16113. Acesso em: 15 oct. 2025.