Building Bridges

school and family sharing knowledge in the inclusive literacy of young adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16160

Keywords:

adult and youth education, intellectual disability, interviews, school collaboration, knowledge sharing

Abstract

Literacy acquires greater relevance when it concerns individuals with intellectual disabilities, who often face additional learning challenges. Aiming to investigate the dynamics of knowledge sharing between the school and families, this study focuses on literacy and the development of autonomy in young people and adults with intellectual disabilities. The research is conducted in an institution specialized in Youth and Adult Education (EJA). To develop the study, interviews were conducted with the institution’s professionals. The responses were qualitatively analyzed using the Iramuteq software. The results highlight the collaboration between school and family and point to practical issues in the relationship among professionals in EJA within the Special Education modality, indicating that knowledge sharing involves motivation, trust, cooperation, and professional commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lilian Cibele Vargas, Universidade Cesumar

    Mestre em em Gestão do Conhecimento nas Organizações, Universidade Cesumar. UNICESUMAR. Professora pela Secretaria de Estado de Educação do Estado do Paraná – SEED. Graduada em Estudos Sociais e Geografia pela Fundação Faculdade Municipal de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí. Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Jales e em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina.

  • Maria Ligia Ganacim Granado Rodrigues Elias, Universidade Cesumar

    Doutora em Ciência Política (Universidade de São Paulo), Mestrado em Sociologia Política (Universidade Federal de Santa Catarina) e Graduação em Ciências Sociais (Universidade Federal de Santa Catarina). Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI); Professora do Programa Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar – UNICESUMAR.

  • Viviane Sartori, Universidade Cesumar

    Doutora e Mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento (Universidade Federal de Santa Catarina) e Graduação em Pedagogia (Universidade Estadual de Maringá). Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI); Professora do Programa Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento nas Organizações da Universidade Cesumar – UNICESUMAR.

Published

2025-08-14

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Building Bridges: school and family sharing knowledge in the inclusive literacy of young adults. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16160, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16160. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16160. Acesso em: 30 nov. 2025.