Building an Intercultural School of the Kambeba People

History and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16163

Keywords:

Traditional knowledge; Intercultural pedagogical practices; Everyday life in an indigenous school.

Abstract

This paper aims to analyze the challenges faced by Kambeba leaders in building intercultural education at the Kanata T-ykua indigenous school. The theoretical framework is based on studies by Valéria Weigel (2000), Paredes (1996), Mariana Ferreira (2001) and Catherine Walsh (2007). The methodological procedures used were bibliographical research and narrative research, using the experience report instrument. The education of the Kambeba people is brought into the classroom by the elders and by the societal projects worked on by the Kambeba teachers. The results show that, at the Kanata T-ykua indigenous school, the indigenous teachers are fighting for an intercultural education, in which all pedagogical activities in the classroom value the traditional knowledge of their people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hellen Simas, UFAM

    Professora Associada II da Universidade Federal do Amazonas. Bolsista Produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa (FAPEAM/2023-2025). Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2013); Pós-doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (2018). Pós-doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade do Norte de Tocantins (2022). Mestrado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2009); Especialização em Ensino, Remoto, a Distância e Metodologias Ativas pela Faculdade Metropolitana de São Paulo; Graduação em Letras Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas (2006); Graduação em Letras Língua Espanhola pelo Centro Educacional IBRA (2021). Foi professora visitante na Universidade de Santiago de Compostela (2022-2023) e bolsista CNPq pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES (2022-2023). 

  • Raimundo Cruz da Silva, UFAM

    Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM.

Published

2025-05-29

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Building an Intercultural School of the Kambeba People: History and Challenges. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16163, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16163. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16163. Acesso em: 30 nov. 2025.