Decoloniality and comics

definitions and proposals for science education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16168

Keywords:

Comics; Decoloniality; Science Education; Comic Book Decoloniality.

Abstract

Comics are present in Science Education, whether in didactic materials or even in research in the area. With this presence, it is important to reflect on the discussions that this material promotes. One of the perspectives to be included in these discussions is decolonial theories. Decoloniality questions the patterns of power, domination, and repression arising from coloniality and its structuring axes. In addition, it promotes new practices and epistemologies with a view to changing the relations of domination. When decolonial practices are focused on education, there is what is called Decolonial Pedagogies. Comic Decoloniality occurs by inserting decolonial discussions in comics and their use for education. The present work conceptualizes and discusses the definition of Comic Decoloniality, as well as presents some comics with potential for the decolonial debate, proposing paths for a more democratic science education that promotes social and cognitive justice. The analysis of the comics demonstrates how it is possible to think from other matrices of knowledge, as a counterpoint to hegemonic thinking, enabling the insertion of these discussions in science education, also considering social transformations, which are a role of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kassiano Ferreira, UFSC

    Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Vale do São Francisco - campus Senhor do Bonfim-BA. Mestre e Doutorando em Educação Cientifica e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atuou como bolsista do PIBID e posteriormente como bolsista de extensão. Possui experiência no ensino de Ciências, Física e Química. Participante do Grupos de Pesquisa Literaciências (UFSC) e História, Ciência e Cultura (UNIVASF). Os interesses de pesquisa versam sobre Histórias em Quadrinhos para o ensino de ciências, análise de discurso e decolonialidade. 

  • Patricia Montanari Giraldi, UFSC

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (RS), mestre e doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa. Atua na área de pesquisa em Educação em Ciências, com foco nos seguintes temas: linguagem do/no ensino de Ciências, literatura e educação em ciências, autoria e educação em ciências. É professora Associada na Universidade Federal de Santa Catarina, vinculada ao Centro de Ciências da Educação, Departamento de Metodologia de Ensino (MEN), atuando no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Está credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT), orientando mestrados e doutorados. Foi coordenadora do Projeto de Pró-Mobilidade acadêmica internacional UFSC- Universidade Nacional de Timor Lorosae entre 2015 e 2017. Coordena o projeto de Internacionalização (Print CAPES UFSC) Repositório de Práticas Interculturais. Atua como pesquisadora junto ao grupo de pesquisa DICITE (Discursos da Ciência e Tecnologia na Educação). É líder do grupo de pesquisa Literaciências.

Published

2024-12-09

Issue

Section

Dossiê - Decolonialidade das consciências e a educação

How to Cite

Decoloniality and comics: definitions and proposals for science education . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16168, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16168. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16168. Acesso em: 15 oct. 2025.