Teaching literature and reader training with digital media

hybrid proposals for applicability in the classroom through Geraldo Maciel's fantasy literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16208

Keywords:

Literature; Fantasy; Internet; Technology; Digital media;

Abstract

This article is the result of our thesis, in which we propose a didactic sequence that connects classroom work to practices with digital media, in order to collaborate in the development of readers in literature classes. The proposed lesson plans are based on fantasy literature through short stories by Geraldo Maciel from Paraíba, based on the participatory methodology of Colomer (2007) and Cosson (2014), who consider reading as an act to be constructed collectively. Based on this, in this article we present an excerpt from three classes that highlight some possible hybrid work proposals that, with the necessary adaptations, can be applied in different disciplines and classroom contexts, both to assist in the development of readers and to serve as a basis for other objectives. We will use Moran (2007), Prensky (2001), Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2014) among others as theoretical basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Macedo Santos Martins, Universidade Federal de Campina Grande

    Graduada em Letras – Licenciatura Plena – pela Universidade Federal de Campina Grande (2012) e mestre em Linguagem e Ensino pela mesma instituição (2018). Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) na área de concentração Estudos Literários. Atuou como professora substituta no IFPB Campus Catolé do Rocha e Campina Grande em turmas de Ensino Superior e Básico e, também, no curso de Letras em Educação a distância, como tutora.

  • José Edilson de Amorim, Universidade Federal de Campina Grande

    Graduado em Letras - Licenciatura Plena - na Universidade Federal da Paraíba (1979); mestre em Letras pela UFPB (1989), na Área de Concentração em Literatura Brasileira, e Doutor em Letras na mesma instituição e na mesma área de Concentração (1998). Compõe o quadro de professores permanentes da Universidade Federal da Paraíba desde 1983, atuando hodiernamente como professor associado da Universidade Federal de Campina Grande. Em 2024 assumiu cargo de secretário-executivo de Gestão Pedagógica do Governo da Paraíba.

Published

2024-11-18

Issue

Section

Dossiê - Inovação, tecnologia e formação

How to Cite

Teaching literature and reader training with digital media: hybrid proposals for applicability in the classroom through Geraldo Maciel’s fantasy literature. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16208, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16208. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16208. Acesso em: 16 oct. 2025.