Neoliberal Perspectives on Consumer Culture in Robot-Mediated Learning Associated with STEAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16352

Keywords:

Robot-mediated Learning, Consumer Culture, Consumer Society, Education as a Product

Abstract

This article explores the results of ethnographic research on the adoption of educational robotics in Brazilian schools. The analysis reveals how robotics transcends the neoliberal commodification of education, promoting collaborative and transformative learning. In public schools, resource scarcity led to innovation with recyclable materials, while private schools integrated robotics kits as a competitive advantage. This article aims to elucidate the arguments that support the relevance of educational robotics in schools and demonstrate how it can become an element that transcends the neoliberal logic of commodification in education, making it accessible beyond the wealthier classes of Brazilian society. It concludes that educational robotics should be seen as a tool for inclusion and innovation, rather than as a product of consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ery Jardim, Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas/RS

    Doutorando em Educação (Bolsista CAPES/PROSUP). Universidade La Salle - Unilasalle, Canoas/RS, Brasil. Integrante do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos da mesma Universidade.

  • Idio Fridolino Altmann, Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas/RS

    Doutorando (Bolsista CAPES/PROSUP) e Mestre em Educação pela Universidade La Salle, Canoas/RS, Brasil. Especialista em Gerenciamento de Projetos. Tecnólogo em Processos Gerenciais. Integrante do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos e do Grupo de Estudos de Memória, Gestão, Inovação e Empreendedorismo, ambos da mesma Universidade.

  • Ingridi Vargas Bortolaso, Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas/RS

    Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Docente do PPG Educação e Memória Social e Bens Culturais da Universidade La Salle. Integrante do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos e do Grupo de Estudos de Memória, Gestão, Inovação e Empreendedorismo, ambos da mesma Universidade.

  • Paulo Fossatti, Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas/RS

    Doutor em Educação. Pesquisador e docente do PPG Educação desta universidade. Bolsista Pesquisador Produtividade CNPq. Conselheiro Nacional de Educação. Líder do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos.

Published

2024-11-14

Issue

Section

Dossiê - Inovação, tecnologia e formação

How to Cite

Neoliberal Perspectives on Consumer Culture in Robot-Mediated Learning Associated with STEAM. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16352, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16352. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16352. Acesso em: 16 oct. 2025.