Positive Relationships

Contributions to Well-Being in Educational Environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16636

Keywords:

Escola, Estudantes, Professores

Abstract

In more recent times, the content-focused approach in educational contexts has been shifting due to initiatives aimed at implementing socio-emotional education in school practices. These environments, beyond delivering curricular content to students and providing adequate spaces for teachers, also bear the responsibility of promoting and enhancing the well-being of these stakeholders. Well-being, understood from a broader perspective in this study, is a vital component for prosperity throughout the life course. This article seeks to explore how education can act to promote well-being for Brazilian students and teachers through relationships, offering a reflection on how such positive bonds serve as resources for this promotion. The results indicate that investing in the quality of relationships within the school environment constitutes a relevant and promising factor for fostering well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Felipe Aurélio dos Reis, Universidade Federal do Paraná

    Felipe Aurélio dos Reis possui graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. É especialista em Neurociências e Psicologia do Esporte (PUCPR) e atualmente cursa o mestrado em Educação na linha de Processos Psicológicos em Contextos Educacionais na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Relações Interpessoais e Aspectos Socioemocionais.

  • Josafá Moreira da Cunha, Universidade Federal do Paraná

    Josafá Moreira da Cunha é graduado em Psicologia, Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Tem experiência em Psicologia e Educação, e atua como professor de Psicologia da Educação no Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação da Universidade Federal do Paraná. Atua em estudos sobre a promoção da convivência e melhoria do clima escolar, prevenção a vitimização entre pares e discriminação.

Published

2025-06-15

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Positive Relationships: Contributions to Well-Being in Educational Environments. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16636, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16636. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16636. Acesso em: 15 oct. 2025.