Augmentative and Alternative Communication for Nonverbal Students in High School in Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16668

Keywords:

Continuing education, Assistive Technology, modeling

Abstract

Access to Assistive Technology (AT) and Augmentative and Alternative Communication (AAC) is a right guaranteed by the Brazilian Inclusion Law of 2015. This research investigated how AT and AAC are being used to overcome learning barriers for non-verbal communication students in high schools in Rio Grande do Sul. With a quantitative approach, the study identified the number of students in this condition. Subsequently, a teacher training course was planned in an extension format, which included diagnosing the target audience through the registration form. A total of 911 participants registered, with the research subjects being teachers working in high school special education (AEE) classrooms, regular classrooms, and school administrators. Data from regional education offices revealed 685 non-verbal communication students enrolled in high schools in Rio Grande do Sul, highlighting the importance of teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cimone Barbosa Gonzales Halberstadt, Universidade Federal do Pampa

    Mestre em ensino (UNIPAMPA) - Formada em Pedagogia - Mãe atípica *Atuou como membro do Comitê de Ética da Secretaria Estadual de Saúde - SES e Comitê de Ética em Pesquisa da universidade Federal do Rio Grande Do SUL (CEP-UFRGS) em representação ao COEPEDE/RS. *Ex-Presidente do Conselho Estadual dos Direitos da Pessoa com Deficiência 2022/2024. *Ex-Presidente do COMPEDE - Conselho Municipal dos Direitos da Pessoa Com Deficiência/Bagé. - 2019/2021 e 2022/2024. *Idealizadora e está presidente da ABADEF - Associação Bajeense de Pessoas com Deficiência e Familiares. 

  • Franceli Brizolla, Universidade Federal do Pampa

    Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e Mestre e Doutora em Educação (2000 e 2007, respectivamente) - área de política e gestão da educação - no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS-RS).

  • Lisete Funari Dias, Universidade Federal do Pampa

    Licenciada em Física pela UFPel; Mestre em Ensino de Física e Doutora em Educação em Ciências (UFRGS).

Published

2025-05-29

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Augmentative and Alternative Communication for Nonverbal Students in High School in Rio Grande do Sul. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16668, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16668. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16668. Acesso em: 15 oct. 2025.