Teacher valuation and education in the Career and Salary Plan of Catalão/Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16699

Keywords:

teacher education, career and remuneration plan, educational policies

Abstract

This study analyzes teacher appreciation within the Career and Salary Plan (PCS) for teachers in the municipality of Catalão, Goiás, Brazil, with a focus on teacher education. It is a bibliographic and documentary research, qualitative in nature, grounded in historical-dialectical materialism. The analysis is based on the final document of the 2024 National Education Conference (CONAE) and Catalão’s PCS. The study is relevant in light of ongoing transformations affecting teaching work. The theoretical foundation includes Libâneo (2011, 2018), Fontes (2014), and Prado (2019), in addition to relevant legislation. The PCS reveals a commitment to continuous, quality teacher education, highlighting progression, fair remuneration, and training leave. However, gaps in the legislation may hinder teacher appreciation and make it difficult to identify professional development needs. Thus, continuing education becomes a crucial tool in addressing educational challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Esther Marciano Barbosa, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

    Mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Especialista em Gestão Escolar, Legislação Educacional e História Antiga, Medieval e Moderna pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo.

  • Renato Barros de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - UNB, na linha de pesquisa de Profissão Docente, Currículo e Avaliação - PDCA e possui Mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Atualmente é professor da PUC Goiás, vice coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE e no curso de Pedagogia; também é professor efetivo da Universidade Estadual de Goiás - UEG, ministrando aulas no curso de Pedagogia e professor do Programa de Pós-graduação em Educação.

  • Maria Cristina das Graças Dutra Mesquita, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)

    Mestre em Educação e Doutora pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás na linha de pesquisa Estado, Políticas e Instituições Escolares. Atualmente é professora da PUC Goiás na Graduação, Coordenadora do Curso de Pedagogia da PUC Goiás e integra o Programa de Pós Graduação e Pesquisa em Educação da PUC Goiás. Professora Colaboradora no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Goiás.

Published

2025-08-14

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Teacher valuation and education in the Career and Salary Plan of Catalão/Goiás. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16699, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16699. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16699. Acesso em: 15 oct. 2025.