Dialoguing about education, the city, and its territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16727

Keywords:

Educating Cities; learning; educational territory; Railway Station.

Abstract

This article explores how the city and its territories can act as potential educators or [mis]educators. The study is part of a research project linked to the Postgraduate Program in Teaching Humanities and Languages, ar the Master´s level, at Universidade Franciscana, located in the municipality of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The research investigates the relationship between Educating Cities, educational territories, and learning, focusing on the territory of the Santa Maria Gare Railway Station. Connected to the UNESCO UniTwin Network - City that Educates and Transforms, the study adopts a qualitative approach, based on bibliographic and documentary research. It concludes that the Station has significant educational potential, as it can become a learning territory by reclaiming its history, preserving heritage, improving social interactions, restoring its identity, and offering artistic and cultural activities. These initiatives enhance learning and empower childhood development, through urban pedagogies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jéssica Silva do Nascimento, Universidade Franciscana (UFN)

    Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade do Oeste Paulista- UNOESTE e especialista em Educação Infantil e Práticas Educativas pela UNOESTE. Atualmente trabalha como professora em regime estatutário, 40 horas no Município de Santa Maria/RS, atuando como professora de Informática Educativa dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Professora da Educação Infantil- Pré-escola, na EMEF Maria de Lourdes Ramos Castro. Acadêmica do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL), pela Universidade Franciscana (UFN).

  • Marcio Tascheto da Silva, Universidade Franciscana (UFN)

    Marcio Tascheto da Silva, Pós-doutor em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas(UFPEL) (2023). Atualmente atua como Diretor de Ensino, como professor e pesquisador do Curso de História e no Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL) da Universidade Franciscana (UFN), como coordenador do Projeto Pedagogias Contemporâneas em Contextos Urbanos na mesma universidade. Além disso, atua como colaborador do projeto Território Negro do Rosário: Racismo Estrutural e a Cidade/UFN, colaborador no Projeto de Extensão Cidades Educadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha(IFFAR), colaborador no Projeto de Extensão CIUDAD EDUCANDO: expresiones culturales en el espacio urbano da Universidad Nacional de San Luis/ARG, membro fundador da Rede Internacional UNESCO- A cidade que educa e transforma, membro do comitê nacional da ONG cidade escola-aprendiz, avaliador de tecnologias de Educação Integral na Secretaria de Educação Básica/SEB/MEC, membro do grupo de editoria da revista Lugar Comum/UFRJ, pesquisador do grupo de pesquisa Arte, Corpo, Ensigno CNPQ/CAPES/UFRGS.

  • Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana (UFN)

    Fernanda Figueira Marquezan, Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) (2016). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Franciscana (UFN), docente do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL) e do Curso de Pedagogia. Membro do Centro de Estudos em Educação Superior (PUCRS). Coordena o Projeto Interinstitucional Universidade Franciscana e Universidade Federal da Fronteira Sul sobre engajamento estudantil e prática pedagógicas inovadoras na Educação Superior. Possui experiência na área de Educação Superior, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, políticas educacionais, gestão educacional e escolar.

Published

2025-06-15

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Dialoguing about education, the city, and its territories . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16727, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16727. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16727. Acesso em: 15 oct. 2025.