Resisting hatred for education

art, affections and human rights in the Observatory of Human Rights in Schools Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.17701

Keywords:

hate speech; school; art education; violence prevention

Abstract

This article discusses the importance of schools in resisting hate speech. To this end, it presents the experience of the Human Rights Observatory in Schools Project (PODHE), which has been running since 2017 in public schools in São Paulo. Specifically, it highlights its concept of experiencing rights, in which relationships, emotions, and art education take center stage. As will be indicated, the culture of hate has exerted a growing influence on the formation of the subjectivities of adolescents and young people, producing tensions, hostilities, and the reproduction of violence. Schools are not immune to this process and, due to their central role in the socialization of new generations, occupy a fundamental position in its deconstruction - provided they adopt an education based on and for democracy, committed to human rights, and capable of strengthening the cultivation of other affections, subjectivities, values, and ways of relating.

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Author Biographies

  • Caren Ruotti, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP - Brasil

    Pesquisadora do Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV-USP). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação do Departamento de Sociologia da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Mestre em Sociologia pelo Departamento de Sociologia da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Especialista em Arte-Educação pela Escola de Comunicação e Artes (ECA-USP). Graduada e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (FFLCH-USP).

  • Fernanda Lemos Silva Marques, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP – Brasil

    Doutora em Educação pela Unicamp, Pesquisadora no Projeto Observatório de Direitos Humanos em Escolas (PODHE) e Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV-USP), onde realizou pós-doutorado em Sociologia.

  • Marcela de Oliveira Nunes, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP – Brasil

    Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe, Pesquisadora Associada do Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV-USP), onde realizou estágio pós-doutoral e atualmente integra o Projeto Observatório de Direitos Humanos em Escolas (PODHE). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2020) e Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2013). Graduada em Ciências Sociais (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Estadual de Londrina.

  • Veridiana Parayba Campos, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP – Brasil.

    Socióloga especialista em questões de desigualdade de gênero, teorias da agência e educação em direitos humanos. Acaba de concluir pesquisa de pós-doutorado no NEV (Núcleo de estudos da Violência - USP), durante a qual criou e sistematizou o conceito/prática de educação socioafetiva, cujo pressuposto é o ensino sistemático do afeto. Pesquisadora, consultora e integrante do PODHE (Projeto Observatório de Direitos Humanos em Escolas).

Published

2025-11-30

Issue

Section

Dossiê - Educação em Direitos Humanos: amorosidade no confronto com a cultura do

How to Cite

Resisting hatred for education: art, affections and human rights in the Observatory of Human Rights in Schools Project. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e17701, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.17701. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/17701. Acesso em: 30 nov. 2025.