Public education in Brazil:

some reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v20i3.13133

Keywords:

Public School, History of Education, Brazil

Abstract

This text brings some reflections on the process of construction of the public school in Brazil, for that purpose it makes some considerations about the role it plays in different regimes and how its objectives are shaped and its goals as an institution traced. In addition, the aim is to debate how the school space over the centuries has become a space of power dispute and oppression of groups considered minorities. The method used to fulfillment the research is bibliographic with a qualitative approach, and a literature system review was organized to analyze the expansion of vacancies in public schools. In this sense, the article is divided into three stages, namely: the first addresses the Brazilian public school in the colony until 1988; the second discusses the advances in the democratization of access to the permanence of students in basic education since the Federal Constitution of 1988 and, finally, the third presents some considerations about the new groups that arrived at the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO. Série: Atas de Sessões (1924-1967). Arquivo Carmem Jordão, Rio de Janeiro.

BITTAR, Marisa; BITTAR, Mariluce. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Revista Acta Scientiarum, v. 34, n. 2, p. 157-168, jul-dez., 2012.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação? São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituições Brasileiras: 1824.vol. I. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001.

BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827, sancionando Ato do Poder Legislativo. Manda criar escolas de primeiras letras em todas as cidades, vilas e lugares mais populosos do Império. Coleção das Leis do Império do Brasil de 1827 – Primeira parte. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional 1878.

BRASIL. Constituições Brasileiras: 1934.vol. III. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001.

BRASIL. ConstituiçõesBrasileiras:1937.vol. IV. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001.

BRASIL. ConstituiçõesBrasileiras:1946.vol. V. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2001.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação-LDB. Brasília, DF, 1961. Disponível em: Acesso em 14 set. 2020.

BRASIL. Constituições Brasileiras: 1988.vol. VII. Brasília: Senado Federal e Ministério da Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos.

BRASIL. Lei 8.069, 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul 1990.

BRASIL. Relatório sobre o desenvolvimento humano no Brasil 1996. Brasília: APEA, PNUD. 1996.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Orientação Sexual. Brasília: MECSEF, 1997.

BRASIL. Lei n. 10.172, 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, DF, 10 jan. 2001. Disponível em: <www.mec.gov.b>.

BRASIL. Parecer CNE/CP 009/2001, de 8 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: Ministério da Educação. 2001.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003.

FERREIRA JÚNIOR, Amarilio; BITTAR, Marisa. Artes liberais e ofícios mecânicos nos colégios jesuíticos do Brasil colonial. Revista Brasileira de Educação, v. 17 n. 51 set.-dez. 2007.

GIL, Antonio Carlos. Como elaboradas projetos de pesquisa. São Paulo. 5ª edição. Atlas. 2010.

HORTA, José Silverio Baia. A Constituinte de 1934: Comentários. In: FÁVERO, Osmar. A Educação nas Constituições Brasieiras: 1823-1988. Campinas/SP: Editores Associados, 2005, p. 139-151.

PAIVA, J. M.. Educação jesuítica no Brasil. In. E. M. T. Lopes, L. M. Faria Filho, C. G. Veiga (Org.). 500 Anos de Educação no Brasil. 2000. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica. p. 43-59.

RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. História da Educação Escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 4, n. 1, fev.-ju.., 1993.

Published

2021-12-27

How to Cite

Public education in Brazil:: some reflections. (2021). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 20(3), 25-41. https://doi.org/10.5335/srph.v20i3.13133