Review studies in Education: State of the Art and Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.11512

Keywords:

Education, Review studies, Systematic review, State of the art

Abstract

According to the current needs of research in education, review studies are seen as objects of paramount importance to contribute to scientific development and the production of new research in the field of education. There are different types of review studies and each one has a specific methodology. This article focuses on two types of review studies, the Systematic Review and the State of the Art. The article presents a research of qualitative approach, bibliographic type, carried through in books, articles, theses and dissertations that had the objective to describe and suggest ways to conduct review studies, with emphasis in the Systematic Review and in the State of the Art. Based on the research carried out, it was possible to identify that these two types of review studies are necessary to better understand and analyze research conducted in the field of education, so that the performance of these studies significantly contribute to the formation of the researcher and the development of new studies through different optics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabielle Rocha Cruz, Universidade Federal do Paraná

    Graduada em Letras Português e Inglês pela PUC-PR, onde foi bolsista do Programa de Iniciação Científica da instituição e pesquisou o uso de video-games na aquisição de segunda língua. Em 2018, concluiu a pós-graduação em Educação Bilíngue, onde pesquisou sobre Letramento Digital e video-games em contextos interdisciplinares. No período de 2018 à 2019, foi bolsista do Departamento de Estado dos Estados Unidos e atuou como professora assistente de língua portuguesa na University of Notre Dame. Atualmente, é mestranda em educação da Universidade Federal do Paraná.

  • Jacques de Lima Ferreira, Universidade Federal do Paraná, Centro Universitário Curitiba

    Pós-Doutor pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal, Pós-Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - linha de pesquisa: Teoria e Prática Pedagógica na Formação de Professores. Mestre em Tecnologia em Saúde - Mestrado Interdisciplinar pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Metodologia do Ensino de Biologia e Química. Licenciado em Pedagogia e Biologia. Graduado em Medicina Veterinária. Tem experiência em Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Educação a Distância, Ambiente Virtual de Aprendizagem, Meios Tecnológicos na ação Docente, Mediação Pedagógica e Coordenação Pedagógica. Desenvolve Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Metodologia da Pesquisa em Educação, principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores em diferentes níveis e modalidades de Educação e Ensino, Desenvolvimento Profissional Docente, Prática Pedagógica, Tecnologias na Educação, Educação a Distância e Análise de Dados Qualitativos. Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) da Universidade Federal do Paraná. Coordenador e professor do curso de Licenciatura em Pedagogia da UNICURITIBA.

Published

2023-05-02

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Review studies in Education: State of the Art and Systematic Review. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e11512, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.11512. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11512. Acesso em: 15 oct. 2025.