The organization of cycle education in the city of Teixeira de Freitas/BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i1.10122

Keywords:

Literacy cycle. Continued progression. Organization of education.

Abstract

This article aims to understand the organization of teaching about the cycle regime in the municipality of Teixeira de Freitas. The research was qualitative approach and used as a procedure for the production of data the interview with teachers and the school coordinator and the analysis of the following documents: Unified School Regiment of Teixeira de Freitas Municipal Schools - BA (2011), preliminary version of the Municipal Curriculum Guidelines for the Literacy Cycle (DCMA), as well as national and municipal legislation that contemplates the organization of cycle education. From the analysis of the material it was possible to infer that the learning cycle is the closest form to the teaching organization in the researched network, aiming to guarantee the school flow, minimize the failure rates and promote the creation of places for enrollment. at school, which seems to remain the main reasons for the adhesion of the municipal government to this organization of the education system, although it is not clear a reference about the valorization of childhood and an autonomous learning for the formation of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Elizabete Souza Couto, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC/BA

    Graduada em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna / FESPI (1991), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz/Universidade Federal da Bahia - UFBA (1999) e doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Professora na Universidade Estadual de Santa Cruz e credenciada no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Tem experiência na área de Educação, ensino, pesquisa e extensão com ênfase em formação e desenvolvimento profissional de professores, aprendizagem da docência, tecnologias educacionais, educação a distância e alfabetização.

  • Priscila Alves Pereira, Teixeira de Freitas Municipal Education Network -BA

    Graduada em Pedagogia pela Faculdade Teixeira de Freitas (FACTEF), especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É professora efetiva da rede pública municipal de ensino da cidade de Teixeira de Freitas - BA, onde atua na coordenação do Núcleo de Formação Continuada na Secretaria Municipal de Educação e Cultura. Atualmente, atua também como professora substituta no Departamento de Educação do Campus X da Universidade do Estado da Bahia.

Published

2022-09-29

How to Cite

The organization of cycle education in the city of Teixeira de Freitas/BA. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 353–374, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i1.10122. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/10122. Acesso em: 15 oct. 2025.