Teaching health: the possible impact of working conditions on emergency remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i2.11804

Keywords:

Ensino Remoto Emergencial, COVID-19, condições de trabalho, docente

Abstract

This is a theoretical article based on empirical data, the main objective is to reflect on the working conditions of basic education teachers in Emergency Remote Teaching during the pandemic and to give visibility to the possible illness resulting from the working conditions experienced in the current context to help the category in the fight for their rights. Due to social isolation, a consequence of Covid-19, emergency measures were adopted in several sectors, among them the educational. Then, it was implemented virtuals classrooms to not cause injuries to the teaching-learning process of students; the teachers are acting on the front line with several changes in their way and form of working. They have been submitted to government decrees and bylaws; they have not had the autonomy to teach and their work has been expressly controlled. Also, they have not had physical and mental support. It is possible to conclude that there is a fine line between working conditions and the illness of the teachers, which may arise even more in the context of the pandemic that is plaguing us and there are great demand and little resource.

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Author Biographies

  • Elita Betânia de Andrade Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Professora Adjunta da Faculdade de Educação/UFJF, atuando na disciplina de Politicas Públicas e Gestão escolar. Doutora em Educação pela UFJF (2014), dedica seus estudos ao tema autonomia docente. Coordenadora do grupo de pesquisa GESE que discute questões ligadas a administração e sistemas de ensino. Tem experiências na educação, nas áreas de políticas públicas educacionais , gestão e formação de professores

  • Juliana Campos Schmitt, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda e mestre em Psicologia (UFJF/2017), graduada em Letras (UFJF/2014) e graduanda no curso de Pedagogia na UFJF. Membro do CogLin (UFJF/Psicologia), Grupo de Pesquisa Cognição e Linguagem. Na área de Psicologia, investiga os processos subjacentes à leitura e a influência das funções executivas na compreensão de textos em crianças com e sem TDAH. Na área da Educação estuda as condições do trabalho do professor e é mebro do grupo GESE (UFJF/educação). 

  • Alessandra Maia Lima Alves, Colégio de Aplicação João XXIII- UFJF

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (2003), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2008) e doutorado em Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2015). Atualmente é prof . efetivo educação básica - Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF, professor mestrado profissional do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação, atuação- Universidade Aberta do Brasil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Pré-Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, educação infantil, políticas educacionais, formação de professores e aprendizagem.

Published

2022-04-18

How to Cite

Teaching health: the possible impact of working conditions on emergency remote teaching. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 508–533, 2022. DOI: 10.5335/rep.v28i2.11804. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11804. Acesso em: 15 oct. 2025.