Child Scale of Social Attitudes toward Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i1.13072

Keywords:

Social Attitudes. Inclusion. Elementary School.

Abstract

This paper describes the validation process of a scale called Social Attitudes toward Inclusion – Child Scale (ASI-EI). The study included 1063 Elementary School students, 500 males and 563 females, from four Brazilian regions. For data collection, the ASI-EI was used, consisting of 20 items, 10 of which expressing favorable social attitudes toward inclusion and another 10 unfavorable ones. ASI-EI was applied collectively in classrooms. Student t test and Chi-square test evidenced the adequacy of the items. The reliability of the scale was evidenced by the split half procedure. The validity analysis produced unequivocal evidence that the ASI-EI measures the phenomenon it is intended to measure. The study developed resulted in the construction of a valid and reliable scale to measure the social attitudes of elementary school students toward inclusion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Camila Mugnai Vieira, Faculdade de Medicina de Marília (Famema)

    Doutora e Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Marília / São Paulo / Brasil. Docente da Disciplina de Psicologia e do Mestrado Profissional Ensino em Saúde da Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA).

  • Sadao Omote, Unesp/Marília

    Livre-Docente. Professor Titular aposentado do Departamento de Educação Especial da Faculdade de Filosofia e Ciências. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Marília / São Paulo / Brasil

  • Luciana Ramos Baleotti, Unesp/Marília

    Professora Assistente Doutora, nível II, Curso de Graduação em Terapia Ocupacional, Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, campus de Marília. Vinculado ao Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, Instituto de Biociências, Unesp, campus de Rio Claro. Co-orientadora junto ao Programa de Pós-graduação em Design, Unesp, campus de Bauru.

  • Maewa Martina Gomes da Silva e Souza, aculdade de Ensino Superior e Formação Integral.

    Doutora e mestra em educação, na linha da Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Campus de Marília/SP. Professora na Faculdade de Ensino Superior e Formação Integral.

Published

2022-09-29

How to Cite

Child Scale of Social Attitudes toward Inclusion. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 132–148, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i1.13072. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13072. Acesso em: 15 oct. 2025.