Teacher education in the context of Brazilian neoliberal capitalist society: first (dis)approximations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i1.13386

Keywords:

Teacher education, Education and work, Educational public polices

Abstract

This article aims to reflect on teacher education in the Brazilian context from historical and theoretical-contextual aspects. It is an exploratory and qualitative research, in which two investigation procedures are articulated: bibliographic research and documental research. The documents are: Law of Directives and Bases of Education - LDB (1996); National Curricular Parameters – PCNs (1997); Law 13005/2014 - National Education Plan 2014 to 2024 – PNE (2014); National Curricular Common Base – BNCC (2021) and; Education a treasure to discover: report to UNESCO by the International Commission on Education for the 21st century (Delors, 1998). The results show that the teacher, within the scope of his training, is involved: a) in the midst of social relations and work for instruction and education; b) in a formation where the practice becomes an effective point of hegemony; c) in relation to its existential-professional totality, in the movement of living work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andréia Aparecida Simão, UNOESC

    Possui graduação em Psicologia (1999) pela Universidade do Oeste de Santa Catarina. Mestre (2016) e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - (PPGEd) da Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc. Membro integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania (GEPPeC) Unoesc; do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul – GEPPES Unoesc/Sul; da Rede Iberoamericana de Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior - Unoesc e da REDE – GIEPES Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior – UNICAMP. Atua na Psicologia Clínica, Psicologia Organizacional, Consultoria em Gestão de Recursos Humanos e Projeto Social em parceria com Escola Pública e Setor Privado.

  • Maria de Lourdes Pinto Almeida, UNOESC

    Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas(1983) Graduada em História pela Faculdade de Ciências e Letras Plínio Augusto do Amaral.(1987). Mestrado em Filosofia, História e Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Doutorado em Filosofia, História e Educação pela FE da Universidade Estadual de Campinas (2001). Tem pós doutorado em Ciência Tecnologia e Sociedade pela Unicamp. Desde 2001 é Pesquisadora do GIEPES - Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior, da Faculdade de Educação da Unicamp (Universidade Estadual de Campinas), e desde 2015 está vice coordenação. Atualmente é Docente Pesquisadora do PPGE da UNOESC- SC na linha de pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania. Pesquisadora Colaboradora do Mestrado Profissional da UFSM desde 2015. É editora adjunta, e fundadora da Revista Internacional de Educação Superior - RIESup da UNICAMP - RIESup- Qualis A3 em Educação. . Coordenadora da Rede Iberoamericana de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior - RIEPPES sediada no PPGEd da UNOESC, em parceria com o GIEPES e RIESup da Unicamp. Coordenadora Adjunta do GIEPES - Unicamp. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Politicas de Educação Superior da região Sul - GEPPES - Sul. vinculado ao GIEPES UNICAMP. É coordenadora da Coleção Educação da editora Mercado de Letras desde julho de 2008. Pesquisadora Produtividade do CNPq modalidade 2A. Possui vários livros publicados na modalidade integral e coletânea. Autora de vários capítulos de livros e artigos publicados em periódicos científicos nacionais e internacionais . Membro de vários conselhos editoriais. Tem experiência na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas de Educação superior. Políticas educacionais; Políticas de Formação de Professores.

Published

2022-09-29

How to Cite

Teacher education in the context of Brazilian neoliberal capitalist society: first (dis)approximations. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 284–304, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i1.13386. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13386. Acesso em: 1 dec. 2025.