Divergent Pathways and Contradicting Dilemmas

Trenches that Complexify the Debate about the New High School Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14143

Keywords:

New High School, Problematizations and arguments, Discussion trenches

Abstract

Implementing the New High School law has provoked debates in education. This reflective essay aims to present different discourses about the New High School, perceiving them as clashes in trenches that guide divergent and convergent thoughts and opinions of researchers, the government, authors in education, teachers, and students. Eight trenches orientate the debates presented by this paper: a) the government versus the educators; b) neoliberalism and capitalism versus humanistic training; c) the workload increase at the New High School; d) the obligation to offer particular curricular components; e) the inclusion of professionals of notorious knowledge; f) the (in)existence of youth protagonism; g) the (lack of) attractiveness of High School for young people; and h) the insertion of digital technologies. In these trenches, it is possible to perceive that the identity of the High School is not yet clear and that, sometimes, not considering all the actors involved weakens any implementation proposals. Furthermore, it is evident that the different points of view on the same themes are part of the evolutionary process of education and are, therefore, relevant for the construction of new perceptions and for expanding the horizons of educational paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucimara Fiorese, Univates

    Docente. Mestranda em Ensino (Univates). Graduação em Secretariado Executivo (Univates). Especialização em Gestão de Pessoas, MBA em Gestão Financeira, Especialização em Gestão Administrativa, Especialização em Docência do Ensino Superior e Especialização em Tecnologias Educacionais e Prática em Sala de Aula.

  • Kári Lúcia Forneck, Univates

    Possui graduação em Letras pela Univates (2002), mestrado em Letras pela PUCRS (2006) e doutorado em Letras pela PUCRS (2016). Cursou duas especializações: Ensino de Língua Portuguesa (Univates) e Gestão do Ensino Superior (UCS). Atualmente é professora titular na Universidade do Vale do Taquari - Univates, onde atua como docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino e dos Cursos de Letras e de Pedagogia. Tem experiência nos seguintes temas: ensino da leitura e da escrita, ensino de língua portuguesa e de línguas adicionais, processamento da compreensão leitora e processos inferenciais. Desenvolve pesquisas sobre o ensino de línguas mediado por tecnologias digitais. Atualmente integra a Comissão Assessora de Área (CCA), Português e Espanhol junto ao INEP/MEC. 

Published

2023-04-15

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Divergent Pathways and Contradicting Dilemmas: Trenches that Complexify the Debate about the New High School Education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14143, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14143. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14143. Acesso em: 16 oct. 2025.