Youth and Life Project in High School’s Reform

analysis of public policy and perspectives of research in Education area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14360

Keywords:

Life project, Youths, High school, Public policy

Abstract

The article discusses the life project category incorporation process in the High School’s Reform, based on legislation and scientific production in education’s field. In the recent  High School's Reform context, the life project is chosen as a specific principle that should guide the training of young people in this stage of education. So, high schools in all Brazilian regions are beginning to align their curricular proposals to meet the requirements of Law 13,415/2017. The theoretical contribution favors authors who are dedicated to the  youth, school and life projects themes in a critical perspective (WELLER, 2014; LEÃO; DAYRELL; REIS, 2011; DAYRELL, 2007). The research has a bibliographical and documentary nature, based on a qualitative approach, constituting a state of knowledge, and using content analysis techniques. The results point out that in the education's field the life project's theme is emerging with recent productions. This theme's introduction in high schools will be intensified in the coming years, due to the implementation of the New High School, requiring attention from the scientific field, which should propose critical discussions about the meanings of these changes for the young people's formation.

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Author Biographies

  • Nádia Maciel Falcão, Universidade Federal do Amazonas

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Graduação em Pedagogia (2001) e Mestrado em Educação (2005) pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM. Doutorado em Educação (2014) pela Universidade Federal Fluminense-UFF. Professora Adjunta IV da Universidade Federal do Amazonas. Chefe do Departamento de Administração e Planejamento (2018-2022). Vice coordenadora do GT 03 ANPED, eleita para o biênio 2022-2023. Docente Orientadora do Programa Residência Pedagógica. Líder do Grupo de estudo e pesquisa Juventude, Educação e Trabalho na Amazônia. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Juventude, Escolarização e Trabalho; Políticas Públicas e Educação; Políticas Públicas de Juventude; Ensino Médio.

  • Rafaela Silva Marinho Caldas, Universidade Federal do Amazonas

    Doutoranda em Educação (PPGE-UFAM). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM (2020). Professora na Secretaria Municipal de Educação (SEMED/Manaus). Graduação em Pedagogia (2017) pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM. 

  • Ellen Belmonte Barros, Universidade Federal do Amazonas

    Psicóloga formada pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM -, Especialista em Gestão de Pessoas e Coaching pelo IDAAM Educação Superior Ltda, Mestre em Psicologia pela UFAM, na linha de pesquisa Processos Psicossociais e Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação da UFAM, na linha de pesquisa Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Juventude, Educação e Trabalho na Amazônia (JETAM) e do Atua como psicóloga na Secretaria de Estado de Educação e Desporto do Amazonas - SEDUC/AM. CRP 20/04187

Published

2023-04-15

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Youth and Life Project in High School’s Reform: analysis of public policy and perspectives of research in Education area. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14360, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14360. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14360. Acesso em: 1 dec. 2025.