Physical education in high school reform

a problem of curricular justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14399

Keywords:

Physical Education, High School, Curriculum, Law 13.415/2017, Curriculum Justice

Abstract

This article aims to identify and understand the main considerations present in the specialized literature about the implications of the New High School Education for school Physical Education in the light of curricular justice. A qualitative research of theoretical and bibliographical was carried out in order to verify and analyze the available literature on the subject. The analysis shows that the High School Reform produces different curricular injustices. It is understood that the New High School policy favors and intensifies the conditions of possibility for the denial of school Physical Education as a right linked to basic education and integral human formation, configuring itself as a problem of social and curricular justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Luís Coletto da Silva, UNISC

    Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), com bolsa PROSUC/CAPES II, vinculado à Linha de Pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação. É integrante do Grupo de Pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação – CNPq. E-mail: dicoletto@hotmail.com

  • Eder da Silva Silveira, Unisc

    Doutor em História (Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS) com pós-doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) e pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (PPGEdu/UNISC). Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação-CNPq. E-mail de contato: eders@unisc.br

Published

2023-04-21

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Physical education in high school reform: a problem of curricular justice. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14399, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14399. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14399. Acesso em: 16 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)