New Teaching Career Plan

Precariousness of EM Reform. The case of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14463

Keywords:

Carrer Plan, Teacher work relationships, High School Reform, São Paulo, Brazil

Abstract

In March 2022, the Secretary of Education of the State of São Paulo instituted a new Career Plan for the Teaching Staff which, in some way, configures a new stage in the Reform of Secondary Education, modifying the one instituted in December 1997. The present work deals with the main points altered in the “new career” and makes a brief analysis of its consequences, focusing on the process of the year 2023assigning classes. It is qualitative research, with a descriptive-analytical character, based on the technique of document analysis and semi-structured interviews. The methodological development is organized in two parts: 1) analysis and comparison between the New Career Plan with the previous one; 2) recovery of the process of assigning classes from semi-structured interviews with teachers. In order to gain access to important information about the new career model, which changes and makes work relations more flexible, we seek to contextualize it in the set of measures of the High School Reform. The study result shows that, under the disguise of an increase in teachers’ salaries, there are hidden harmful consequences in the “new career” detailed throughout the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josilaine Gonçalves, Faculdade de Educação - Unicamp

    Possui graduação em letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010), graduação em Pedagogia pela Faculdade Paulista São José (2017) e mestrado em ARTES DA CENA pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Atualmente é doutoranda em Educação na Universidade Estadual de Campinas. Atua na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais e Administração de Unidades Educativas.

  • Nora Krawczyk, Faculdade de Educação - Unicamp

    Possui Mestrado em Estado, Educação e Sociedade pela Facultad Latinoamericana en Ciencias Sociales - FLACSO/Argentina (1987), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) . Pós-doutoramento na Maryland University (EUA) (2015 -2016) onde realizou a pesquisa " The Educação Policy in the United States and its influence no Brazil". Atualmente é Professora Associada e Coordenadora de Pesquisa e Divulgação Cientifica da Faculdade de Educação/ Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, coordenadora do Grupo de Pesquisa em Política, Educação e Sociedade - GPPES. É co-coordenadora do Grupo Interinstitucional EMpesquisa. Possui Bolsa Produtividade pelo CNPq. Foi coordenadora do Programa de Centros Associados - CAPES - Brasil/Argentina Atualmente é representante da Pós graduação em Educação/FE -Unicamp na Rede Latino-americana de Metodologia em Ciências Sociais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia e Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: ação pública, América Latina, Ensino Médio, e gestão da educação e da escola . blog: noraunicamp.blogspot.com email: norak@unicamp.br/ 3105nora@gmail.com (Texto informado pelo autor)

Published

2023-04-03

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

New Teaching Career Plan: Precariousness of EM Reform. The case of São Paulo. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14463, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14463. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14463. Acesso em: 15 oct. 2025.