Public private partnerships and high school reform in Alagoas

first approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14732

Keywords:

high school reform; public-private partnerships; education in Alagoas

Abstract

The curriculum structure and high school design have significantly been changed by Law n° 13.415/2017. As a result of the reform, high school purposes were submitted to market perspectives. It’s supposed that market forces confrontation demands understanding how and where they have been acting within the public school system. Thus, this study aims to identify the acting and division of labor of private entities conducting high school reform in Alagoas through public-private partnerships. The critical analysis guides the scrutiny of education policy documents to identify private agents and their action fields within conducting the high school reform in Alagoas. The main conclusion of the study points to market agents as leading actors in the high school policy formulation, curriculum definition, teaching materials, digital platforms provision, and training of education professionals, with the engaged agreement of the local government.

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Author Biography

  • Georgia Sobreira dos Santos Cêa

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1990); mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1996); doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003); pós-doutorado em Educação pela University of Bristol - Graduation School of Education (2016) - Programa Estágio Sênior no Exterior - CAPES. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), tendo atuado como docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) de 2009 a 2019. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Estado, Sociedade e Educação - GP-TESE (UFAL/CNPq) e do EMpesquisa - Ensino Médio em Pesquisa. Atuou na vice-coordenação do GT Trabalho e Educação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd - Biênio outubro de 2013 a outubro de 2015). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), de 2006 a 2008. Participa do Conselho Editorial de vários periódicos da área de Educação. Possui diversas publicações em livros, periódicos nacionais e em anais de eventos nacionais e internacionais.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional e Trabalho e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas sociais; formação do trabalhador; educação básica; reforma do Estado; mundo do trabalho.

Published

2023-04-21

Issue

Section

Dossiê - Reforma do Ensino Médio: atores, cenários e disputas

How to Cite

Public private partnerships and high school reform in Alagoas: first approaches. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14732, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14732. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14732. Acesso em: 15 oct. 2025.