Analysis on the advances and challenges of Field Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14791

Keywords:

Field Educacion, Field School, Rural Educacion

Abstract

This text discussed the context of advances in Field Education in Brazil, showing that there are still many obstacles to achieving a higher quality education in rural areas.The Field Education, with its humanist educational proposal, aimed at agricultural workers, opposes Rural Education, institutionalized in Brazil since the colonial period, to serve only the interests of the ruling class. With the struggle of social movements, rural education gains space in society through the institutionalization of public policies aimed at meeting the educational needs of the peasant population. The study makes it clear that there are still many challenges to be sought in order to meet the demands of Field Education, mainly due to the increasing number of schools closed in the rural area, which has significantly harmed the students who need it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliane Aparecida Piza Candido, Unesp

    Doutoranda em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Araraquara – SP – Brasil. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP, Araraquara (SP). Especialista em Ensino de Matemática, em Metodologia do Ensino a Distância e em Educação Especial Geral pelo Centro Universitário Claretiano. Licenciada em Matemática e Pedagogia pela mesma instituição. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial e Inclusiva (GEPEEI) da UNESP e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão do Claretiano.

  • Vitor Machado, UNESP

    Doutor em Educação pela UNICAMP. Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica, da Faculdade de Ciências, da UNESP, Campus de Bauru. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Escolar, da Faculdade de Ciências e Letras, da UNESP, Campus de Araraquara. 

Published

2023-10-03

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Analysis on the advances and challenges of Field Education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14791, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14791. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14791. Acesso em: 15 oct. 2025.