Developing metacognitive thinking in Philosophy teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14821

Keywords:

metacognição, ensino de Filosofia, ensino e aprendizagem

Abstract

In this article, the objective is to investigate and analyze the development of metacognitive thinking of students of the 2nd and 3rd year of High School, in Philosophy classes, during 2021 and 2022. For this purpose, a qualitative research of ethnographic nature in school practice, with 36 students from a public school. Data were obtained through metacognitive questions, applied in conjunction with lesson planning. The questions covered six metacognitive elements: person, task, strategy, planning, monitoring and evaluation. The data produced were analyzed and related to the theoretical framework, according to the six elements. The results showed evidence of the development of metacognitive thinking, as the learners were able to resort to their previous knowledge, identified the appropriate strategy to perform the tasks and demonstrated planning their actions, revising them when necessary, in order to achieve the results expected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Camila Ribeiro Menotti, Universidade do Vale do Taquari

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino(PPGEnsino) da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Graduação em Filsosofia Licenciatura, pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Professora de Filosofia e Sociologia da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul/RS. Realiza pesquisas nas áreas de ensino e aprendizagem, currículo, formação de professores, avaliação, ensino de filosofia e metacognição.

  • Marli Teresinha Quartieri, Universidade do Vale do Taquari

    Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos. Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE) e do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEnsino). Professora do Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas (CETEC) da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 do CNPq. Tem experiência na área de Ciências Exatas, com ênfase no Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, investigação matemática, formação de professores, uso de tecnologias no ensino de Matemática.

Published

2023-06-05

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Developing metacognitive thinking in Philosophy teaching. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14821, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14821. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14821. Acesso em: 30 nov. 2025.

Most read articles by the same author(s)